Latheefa's Muslimah Collections

Friday, July 8, 2011

Puding Buah Naga

Bundo tengok dalam peti ais ada buah naga sebiji.  Agar-agar serbuk pula ada satu peket. Sebenarnya bundo ni cukup susah nak dapatkan agar-agar serbuk tanpa perisa yang ada tanda halal. Kadang-kadang bila bernasib baik baru terjumpa agar-agar nona yang tak berperisa dan ada pula tanda halal jakim. Yang ada tanda halal bukan jakim tu banyak bundo tengok tapi kalau dah was-was, baik tak usah beli kan?

So gabungan naga dan agar-agar serbuk, dapatlah puding ni dalam beberapa gelas.


A
1 biji buah naga bewarna merah
3 sudu besar yogurt perisa asli
(kisar bahan di atas)

B
2 sudu besar agar-agar serbuk
2 cawan fresh milk
1  cawan air
1/2 cawan gula
(Masak bahan di atas. Apabila agar-agar hancur, padamkan api dan masukkan bahan A)

C
Whipping cream untuk topping.  Pukul tapi jangan sampai kembang.

Masukkan puding ke dalam bekas.  Apabila mengeras, masukkan topping.  Hiaslah dengan buah-buahan.


Buat pun tak berapa banyak.  Dapatlah makan kongsi-kongsi anak beranak.

Salam jumaat. Semuga hari ini membawa berkat. Amin..

ibundo

8 comments:

Deliah's Deli said...

kak,tu mcm dah siap nak curah kat dlm mulut2 yg ternganga je. :))))

Acik Erna said...

kak pah..sodap tu..puding buah nago.
saya kalau pudng2 ni minat boto..no one..tak kiro lah puding apo..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

1st time terjah cini...kebetulan jer main clik2 x sangka ader jmpa lagik blog masakan yg best...wah buah naga lama giler x makan....kat cini x der jual...:((

Gee® said...

waaaa... nak buat gak... cedap nih...

Diana @ Melley Mey said...

wah cantiknya puding tu ibundo... nampak pun sedap...

ibundo said...

del,
ko nganga la..kpah curah hehe..

erna,
samolah kito.
sojuk yo masuk lam tokak ni kan. toragak lak kek cendol pilah..

Lady ayu,
terima kasih datang jengah.Bundo ni selalu berada di ruang tengah tu minum kopi. Kat dapur ni baru belajar-belajar menjinakkan diri.

gee,
ye.. senang je. Main lebur-lebur je jadik.

diana,
nampak jer cantik.. tapi hii.. kat tekak pun sedap gak..

noorsafone said...

Kakpah sejuk tekak mkn puding buah naga tu...sila amik award kat storyofmama ya...sudi2kanlah.

Niena Pengembara Ilahi said...

menyelerakan, kalo tgk time pose telan air liur je la

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...