Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, December 25, 2012

Apam balik

Salam. Lama tidak menyinggah ke sini dan lama juga tidak menyinggah ke sana sini. Sehat?
Bundo, alhamdulillah. Cuma kekangan masa membuatkan bundo tidak berkesempatan untuk menambah koleksi resepi kerap seperti dulu.

Apam balik adalah antara kue kegemaran abah bundo. Bundo tak berapa pandai buat apam balik tapi bila dah jumpa resepi, bundo cuba jugalah. Hasilnya, boolehlah tahan walau tidak sesedap yang dijual di kedai. Yang bundo buat ni teksturnya lembut saja, tidak rangup.

Bundo kongsikan resepinya di sini.



Sumber:  Norzailina Nordin. (Belajar memasak langkah demi langkah)

Bahan:
150 gm tepung gandum
1 sudu teh yis segera
35 gm gula castor
20 ml air suam
2 biji telur
50 ml minyak masak
1/2 sudu teh soda penaik
1/2 sudu teh air
garam secukupnya

Bahan tabur:
100 gm kacang goreng
50 gm gula kasar
100 gm jagung berkrim

1. Campurkan gula castor, garam dan tepung gandum.
2. Masukkan yis dan kacau rata
3. Tuangkan telur dan minyak masak. Gaul sebati.
4. Tambah air dan pukul sebentar.
5. Satukan soda penaik dan air. Tuang ke dalam adunan dan kacau lagi  sehingga sebati.
6. Tutup adunan dan biarkan selama 1/2 jam.  Kacau bila mahu digunakan.
7. Panaskan kuali leper. Lenser dengan sedikit minyak.  Ambil sesenduk adunan dan ratakan di dalam kuali.
8. Bakar atas api perlahan sehingga berlubang-lubang.  Taburkan gula pasir, kacang tanah yang telah ditumbuk kasar dan jagung berkrim.
9. Bila masak, lipat dua dan angkat.



Sekian.
Bundo ucapkan selamat bercuti dan juga selamat menyambut tahun baru 2013 yang akan menjelang tiba beberapa hari saja lagi.

Ibundo


Tuesday, December 4, 2012

Ayam pautan kasih

Masih terpengaruh dengan masterchef. Sebab tu buatkan hidangan untuk hasben yang agak special ala-ala persembahan untuk juri. Gempak gitu kan..

Pendek saja n3 bundo harini.  Seperti selalu jugak.  Pendek. Tak ada benda yang nak dicelotehkan selain daripada keluhan biasa: bizi dan bizi.  Argh!!



Bahan:
ayam
1 ketul dada ayam
1/2 sudu lada hitam ajishio
minyak zaitun xtra virgin
secubit garam
2 batang jejari ketam dibelah tiga memanjang
5 tangkai bayam diambil daunnya
1 sudu kecil serbuk stok ayam
1 sudu kecil tepung jagung dibancuh dengan sedikit air.

kentang
2 biji kentang kecil atau 6 biji baby potato
secubit garam
sedikit lada hitam
1 sudu kecil parsley kering

sayur
3 helai kubis panjang
2 batang kacang panjang
1/2 biji tomato dibuang biji dan dadu kasar
1 biji bawang besar didadu kasar
1 ulas bawang putih dicincang halus
2 sudu besar butter
1 sudu besar tepung gandum
1/2 cawan freshmilk
1 cawan air
garam secukupnya




Cara:
Ayam
1.Dada ayam dibelah dua dan diketuk nipis.  Perapkan dengan lada hitam dan garam. Lumurkan dengan minyak zaitun.
2.Daun bayam direbus lembut bersama sedikit air, garam dan serbuk stok ayam. Blender halus. Masak semula dan masukkan tepung jagung.  Masak sehingga pekat.  Kalau kurang pekat tambah sedikit lagi tepung jagung.  Ketepikan dan biar sejuk sedikit.
3. Ambil ayam, bentang.  Sapukan seluruh permukaan dengan pes bayam.  Letak jejari ketam disebelah tepi dan gulung kemas. Cucuk dengan lidi atau toothpick.
4. Bakar di atas grill pan dengan api kecil.



Kentang
1. Rebus kentang sehingga 3/4 masak.
2. Toskan. Gaul dengan garam, lada hitam, daun parsley dan sedikit minyak zaitun.
3. Bakar atas grill pin sehingga masak.

Sayur
1. Potong sayur ikut suka.
2. Panaskan butter.  Masukkan tepung. Kacau rata supaya tidak berketul.  Masukkan bawang putih dan bawang merah.
3. Tambah air dan kacau rata.  Tambah susu dan kacau rata.Masuk garam.  Masukkan kacang dan bila hampir empuk masukkan pula kubis panjang.
4. Padamkan api dan taburkan tomato.



Hidanglah ikut kreativiti anda.

Sekian.

Kelamkabut bundo buat n3 ni sebab nak kena buat benda lain pulak. Mintak maap sebab bundo tak sempat nak ziarah kengkawan di sana.....

ibundo

Sunday, December 2, 2012

Bubur jagung berdurian

Salam.  Pejam celik pejam celik, dah seminggu lebih jugak blog tak berupdate. Sejak maid balik kampung, masa untuk bersantai-santai pun turut terkorban. Masak.  Memang masak. Tapi masak, makan, kemas.. sampaikan nak ambil gambar pun takde masa. Nak buek camno?

Masterchef malasysia 2 dah selesai.  Puas hati dengan keputusan? Memang dah dijangka pun. Kebolehan azyan nampak menyerlah di minggu-minggu terakhir tapi jauh di sudut hati ini mengharap juga supaya along yang memperolehi kejayaan. Ya.. anak muda yang mencari dana untuk menyambung pelajarannya.  Semuga rezki along lebih luas di luar sana.



N3 amie 'bubur jagung durian' memberi bundo idea untuk membuat bubur jagung durian bundo ini pula walaupun resepi bundo ini resepi main belasah saja tak refer pun pada resepi amie.  Maap ye amie.
Memang kebetulan jagung ada satu tin.  Durian pula ada beberapa biji.  Durian kampung yang dibawa anak buah semasa singgah ke rumah tempoh hari.

Biji sagu yang bundo gunakan bewarna hijau.  Bukan sengaja nak bubuh yang hijau tapi yang putih tak ada. Tapi bila ada warna hijau dan warna kuning jagung tu, macam ngam lah pulak.

Cakap pasal biji sagu ni, bundo teringat akan Rosemah masterchef masa sesi kenal bahan. Rosemah ni satu kampung dengan bundo.  Kalau di kampung tu, nak ke rumah dia jalan kaki sepuluh minit dah sampai. Yang bundo nak cerita ni, semasa tiba turn dia mengenal bahan 'biji sagu' ni, dia sebut biji 'mata ikan'.  haha.. memanglah bundo tergelak sakan sebab kalau kat kampung tu sah sah ia nya disebut biji mata ikan.





Okaylah.  Resepi campak-campak bundo ni:

1 tin jagung manis adabi (yang berbiji)
Gula pasir ikut suka manis
1 sudu kecil garam
1 cawan santan pekat
Santan cair ikutlah suka nak kuah banyak mana
1/2 cawan sagu hijau direndam dulu
8 ulas durian (kalau durian besar, kurangkanlah)
1 helai daun pandan.

Masak santan, daun pandan yang disimpul dan gula hingga mendidih.
Sagu yang direndam, toskan airnya dalam tapis teh dan jirus sebentar bawah air mengalir.
Masukkan jagung, durian dan garam dalam santan.
Masukkan sagu.
Siap.



Sekian. Cuti panjang-panjang ni tak ada kemana?


ibundo

Friday, November 16, 2012

Resoles lagi

Assalamualaikum, selamat bercuti panjang bagi mereka yang bercuti.  Apa kabar.
Lama rasanya tidak menjenguk di sini apatah lagi menjenguk adik2 semua di sebelah sana.
Agaknya hidangan asam pedas kaw dah tak kaw lagi sebab lama sangat terpampang.

Hari ini bundo hidangkan resoles lagi. Bundo memang gemar buat dan makan resoles sebab buatnya mudah dan tak banyak kerenah.  Rasa pun sedap.  Tambah lagi bila digigit-gigit sekali dengan cili api.  Pergh!!



Untuk kulitnya anda perlu:
2 butir telur
375 air
150 gm tepung gandum
1 1/2 sudu besar majerin yang dicairkan
3/4sudu teh garam

Masukkan kesemuanya ke dalam blender. Blend sampai sebati sahaja. Masukkan ke dalam mangkuk.



Untuk resoles ini bundo buat inti udang + jejari ketam.  Sebenarnya inti resoles ini boleh dipelbagaikan.  Buat sajalah inti apa-apa pun.  Inti karipap pun jadi.  Tidak ada had tentang ini.
Untuk inti yang bundo buat ini anda perlukan:



8 ekor udang
5 batang jejari ketam
1 biji bawang besar didadu kecil
1 ulas bawang putih dicincang halus
¼ cawan seleri yang telah didadu kecil
5 biji cendawan butang didadu kecil
1 sudu besar tepung 
1 sudu besar majerin 
1/4 cawan susu cair
1 sudu kecil lada hitam
garam secukupnya


1. Udang dan jejari ketam dipotong kecil.
2. Panaskan majerin di dalam kuali. Masukkan bawang putih dan bawang merah. Gaul rata.
3. Tambah susu  cair. Kacau rata supaya tidak berketul.
4. Masukkan bahan-bahan lain.



Untuk membuat kulit:

1. Panaskan kuali tidak melekat.
2. Masukkan sesenduk kecil adunan tepung. Agak2 supaya tidak tebal dan tidak terlalu nipis.
3. Masak sehingga bawahnya agak kekuningan sedikit. Angkat dan ketepikan.

Anda juga perlukan:
Serbuk roti yang bewarna kuning gold
1 biji telur dicampur dengan sedikit air dan dipukul sedikit.



Untuk jadikan resoles:

1.  Ambil selembar dadar.  Letak inti dan lipat.  Boleh lipat macam buat kuih gulung.  Boleh juga dilipat leper. Boleh lipat tiga segi. Atau nak lipat macam crepe durian pun boleh.
2. Panaskan kuali leper dan bubuh sedikit minyak. Celup gulungan dalam telur dan gulingkan dalam serbuk roti.
3. Masukkan dalam kuali dan goreng sehingga kekuningan.



Sekian.  Cubalah rasa.
Bundo nak siapkan cupcake untuk hantaran bertunang ni.....
Jumpa lagi.

ibundo

Friday, November 9, 2012

Asam pedas kaw

Kalau orang nisemilan tak boleh lari dari lemak cili api, orang melaka pula dengan asam pedas. Kalau mertua datang ke rumah, bundo kena sediakan asam pedas yang kaw.  Kalau tak siaplah kena kritik. Kuah asam pedas tak boleh cair. Mesti pekat.
Mula-mula dulu puas juga nak adjust. Lama-lama dah kira bolehlah. Dan bila dah boleh tu, kita boleh je nak ubah suai sana sini.  Bundo suka versi yang ini.



Bahan:
1 ekor ikan siakap
1 inci halia *
1 inci lengkuas *
3 biji buah keras *
3 batang serai *
2 biji bawang besar *
4 ulas bawang putih *
25 biji cili kering *
1 sudu besar belacan *
1 batang bunga kantan
3 tangkai daun kesum diambil daunnya
1 helai daun kunyit
sebesar ibu jari asam jawa digaul dengan setengah cawan air
Air secukupnya (agak-agaklah )
Bende atau terung (bundo tak bubuh sebab stok takde)




Cara:
1. Blender bahan yang bertanda *.
2. Panaskan minyak.  Tumis bahan yang diblender sehingga benar-benar masak dan terbit minyak. (Makan masa dalam 6-10 minit).
3. Tambah air asam jawa.  Gaul rata.  Tambah air secukupnya (jangan cair sangat).
4. Apabila mendidih, masukkan daun kesum, bunga kantan dan daun kunyit.
5. Masukkan ikan dan garam.
6. Masak sehingga kuah pekat.
Nota: rasa pedas, masam, masin kena belance. Tambah mana yang rasa tak cukup.



Jomlah rasa.  Sedap ni, hahaha.....


ibundo

Thursday, November 8, 2012

Jemput-jemput abah

Dah hari kamis. Sekolah tinggal harini dan besok saja untuk sesi tahun ni.  Minggu depan dah mula bercuti.  Tentu perancangan telah dibuat untuk membawa anak-anak berjalan-jalan. Cuma perlu berhati-hati apabila membawa kenderaan sebab sekarang dah mula hujan.  Lebat pula tu.
Bagi yang mempunyai kewangan yang mantap mungkin akan membawa keluarga melancong keluar negara. Seronoknya..





Jemput-jemput ini bundo sediakan untuk minum petang abah. Tengoklah resepinya.  Anak bundo kata boleh tahan sedapnya sebab ada banyak benda yang digigit-gigit dalam jemput-jemput ni.

Bahan:
2 cawan tepung gandum
1 1/2 tongkol jagung manis
2 sudu besar kismis kecil kecil
6 biji kurma didadu kecil
1 cawan susu cair
1 cawan gula merah
1 biji telur
2 sudu besar majerin






Cara:
Jagung dihiris dari tongkolnya.
Gaul semua bahan dalam bekas. Biarkan sekejap.
Panaskan minyak dan sudukan ke dalam minyak panas.




Cucu bundo Hafiy sudah keluar dari hospital semalam. Mulanya doktor mahu mengambil air sumsum di tulang punggung. Namun tak jadi sebab alhamdulillah berkat doa ramai, plateletnya naik mendadak sampai 240 ribu lebih. Semuga ia terus naik dan kekal begitu. Terima kasih atas keperihatinan semua.

ibundo

Wednesday, November 7, 2012

Ayam kesum kantan

Salam.
Bundo kehabisan kata-kata tak tahu nak cakap apa. Banyak benar benda yang nak dipikirkan kebelakangan ini. Jadi, tak payahlah bundo cakap banyak.  Bundo terus sajalah ke resepi bundo pada hari ini.

Ayam ini bundo masak untuk dinner tadi. Cubalah... Mesti ada yang mahu masak berulang-ulang.



Bahan:
1 ekor ayam
1 biji kelapa diambil santan
2 inci lengkuas *
1 inci halia *
1 inci kunyit hidup *
4 biji buah keras *
3 batang serai *
5 ulas bawang putih *
6 ulas bawang merah *
15 biji cili api ( boleh kurang atau tambah) *
4 biji cili besar merah *
1 sudu kecil belacan *
1 1/2 kuntum bunga kantan
4 tangkai daun kesum diambil daunnya sahaja
1 keping asam keping
1 cube stok ayam
garam secukupnya





Cara:
1. Blender bahan yang bertanda *. Ketepikan.
2. Blender kelapa parut bersama air secukupnya.  Tapis dan ambil santan.  Ketepikan.
3. Masukkan minyak masak secukupnya di dalam periuk.  Tumis bahan kisar sehingga wangi.  Masukkan ayam. Gaul sebati sehingga air ayam keluar.
4. Masukkan santan, bunga kantan, daun kesum, cube ayam dan garam.
5.  Masukkan asam keping dan masak sehingga kuah agak pekat.





Pasti menjilat jari.

Sekian.


ibundo

Tuesday, November 6, 2012

Pratha gulung sayuran

Makanan ni bundo buat semalam.  Untuk dinner bundo cuba untuk tidak makan nasi. Cuba banyakkan makan sayur dan buah sahaja.
Yang ini sebenarnya bundo buat untuk bundo sahaja tapi ramai pula orang lain yang mengendeng.




Bahan:
beberapa keping roti pratha
3 tangkai bayam ambil daunnya sahaja
1/2 batang carrot diparut kasar
1/4 batang celery didadu
1/2 tongkol jagung manis
1/2 biji bawang besar didadu
1sudu kecil parsley kering
1/2 sudu kecil lada hitam ajishio
1 sudu besar butter/majerin
1 sudu besar tepung gandum
1/2 cawan air




1. Panaskan butter. Masukkan tepung gandum dan kacau sehingga berbuih.  Tambah air, kacau laju sehingga tidak berketul dan licin.  Sekiranya kurang air, tambah sedikit air.
2. Masukkan parsley kering, lada hitam dan garam.  Kacau rata.
3. Masukkan pula sayuran dan masak sehingga kuah pekat dan sayur masak.
4. Biarkan sejuk seketika.
5. Roti pratha dimasak di dalam kuali tidak melekat.
6. Ambil sekeping roti pratha, bubuh sayur dan gulung.
7. Makan ketika panas kerana roti masih rangup.



Hari ini cucu bundo Hafiy akan masuk ke OT untuk diambil air tulang belakang. Doktor mahu pastikan samada sakit hafiy ada kaitan dengan lukemia atau tidak. Tolong doakan...


ibundo

Monday, November 5, 2012

Sambal gesek ayam dan ikan bilis

Salam hari isnin. Semuga keceriaan memihak kepada anda semua.
Alhamdulillah.  Antara tugas besar yang menanti bundo setiap hujung tahun sudah selesai Sabtu lepas. Bukan maknanya sudah boleh lepas tangan. Banyak lagi kerja yang menanti untuk memasuki sesi baru pada awal tahun depan. Semuga bundo diberikan kekuatan memandangkan bundo ni dah patut pencen goyang kaki saja di rumah sambil goyang-goyang tangan ketuk kuali belanga.



Projek sambal ini bundo buat tengahari semalam. Mulanya nak buat sambal gesek ikan bilis tapi bila tengok dalam peti ais ada mangga sebiji dan ada pula dada ayam kepsi yang tak habis dimakan, bundo beralih ke plan b. Siapa yang selalu makan sambal gesek orang nisemilan memang akan tahu rasa sambal ni. Ada keseimbangan rasa pedas, masin, masam yang menyengat di dalam mulut ketika ia dimakan. Masa bundo kecil dulu, mak bundo selalu buat sambal gesek untuk dimakan bersama pulut tanak.

Okay, yang ini versi tambahan dari bundo.  Enak juga...



Bahan:
15 ulas cili api
1 genggam ikan bilis
1 ketul dada ayam kfc (kalau tak ada, rebus seketul dada ayam)
1 biji mangga
5 ulas bawang merah
3 biji limau kasturi
garam




1. Daging ayam disiat-siat.  Ketepikan.
2. Ikan bilis direndam dalam air panas sebentar.  Tos dan ketepikan.
3. Bawang merah dihiris.
4. Mangga diparut kasar.
5. Cili ditumbuk. Masukkan ikan bilis, tumbuk kasar.  Masukkan pula bawang, tumbuk kasar.
6.  Masukkan ke dalam mangkuk.  Gaul bersama ayam, mangga dan jus limau berserta garam.
7. Seimbangkan kesemua rasa dan tambah mana yang kurang.



Makan dengan nasi panas.  Pergh!!!

Kepada pembaca yang lalu di sini bundo pohon tolong sama doakan cucu bundo Muhammad Hafiy Fakhrullah sehat segera. Ceritanya di sini dan di sini.

Sekian.


ibundo

Thursday, November 1, 2012

Puding Roti Cocktail Bakar

Salam.
Dah satu November hari ni. Dua bulan lagi masuk tahun baru. Sungguh cepat masa beredar.  Antara sedar dengan tidak umur makin meningkat dan muda makin meninggalkan kita.

Dua tiga hari ini bundo rasa kurang sihat. Nak kata demam, tak.  Tapi anggota rasa lesu tak bermaya.  Selera makan pun kurang.  Lauk yang dihidang di meja makan cuma ditenung saja. Tekak nak makan tapi tak tau apa yang nak dimakan.
Namun begitu, sempat juga membuat puding roti cocktail bakar.




Semasa bundo potong potong puding roti tersebut setelah masak dan sejuk, bundo pikir mesti tak habis makan sebab dapat satu pinggan besar penuh melimpah ruah. Nampaknya tekaan bundo itu meleset sebab belum sampai ke senja yang tinggal cuma sosnya saja.  Itu pun sikit. Pudingnya dah tak nampak.



Untuk peringatan bundo dan anak-anak, bundo letak resepi di sini.

Bahan:
6 keping roti gardenia
2 biji telur
2 cawan penuh buah-buahan cocktail
200 ml air buahan cocktail
400 ml susu segar / cair
1/2 cawan gula castor
1 1/4 cawan tepung naik sendiri


1. Koyakkan kecil roti gardenia dan masukkan ke dalam mangkuk. Rendam bersama susu cair.
2. Air buah, telur dan gula dimasukkan ke dalam blender. Putar sebentar. Masukkan tepung dan putar lagi sebentar. 
3.  Masukkan bahan yang telah diblender ke dalam mangkuk berisi roti.  Masukkan buah-buahan.  Gaul rata.
4. Masukkan ke dalam loyang pembakar dan bakar sehingga masak.




Bahan sos:
1 sudu besar tepung kastad
3 sudu besar gula
400 ml susu segar
100 ml air
1 sudu kecil esen vanila

Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk.  Masak sehingga kuah pekat.
Hidangkan bersama puding roti.




Rasa? Boleh tahan lah.... Tapi anak kata sedap.  Siapa lagi nak puji kalau tak anak kan?

ibundo

Monday, October 29, 2012

Karipap roti pratha

Salam buat semua. Terasa macam lama sangat tak masuk sini. Kebetulan bundo cukup cukuplah bizi dua tiga hari ini.

Masih belum terlambat nak ucapkan selamat hari raya aidil adha kan? Bundo balik beraya di kampung.  Kampung yang telah ditinggalkan sejak sekian lama. Nasib baiklah ada abang dan kakak ipar yang membantu menjaga dan membersikan rumah itu.  Kalau tidak, pasti ia akan menerima nasib yang sama seperti rumah rumah lain yang ditinggalkan, dinaiki semak samun sehingga melitupi rumah.  Sayang.  Banyak memori yang berlegar-legar  di situ.



Apabila bundo nyatakan hasrat untuk beraya di kampung pada abah, riak wajahnya menunjukkan rasa seronok. Maklumlah, sejak abah tinggal bersama bundo selama lima tahun ini, belum pernah lagi kami pulang beraya di kampung.  Bukan tak pernah balik.  Balik.  Cuma beraya saja tidak. Ini kerana mengenangkan payahnya berondoh randah membawa semua barang dan peralatan memandangkan kebanyakan peralatan dapur sudah tidak ada lagi.

Balik kali ini abah gunakan peluang untuk berjumpa dengan sahabat dan kaum kerabat yang ada.  Alhamdulillah... pagi raya kami di surau sama seperti dulu. Dan selepas solat kami ke pusara arwah mak yang telah pergi meninggalkan kami lima tahun dulu.  Alfatihah..  Semuga mak tenang di sebelah sana.



Sebaik pulang dari solat sunat aidil adha, kami menerima berita yang kakngah anak bundo tengah sakit untuk melahirkan bayi keduanya. Rencana kami untuk pulang ke bandar baru bangi selepas solat jumaat terpaksa kami ubah.  Dengan secepat kilat kami bersiap-siap dan berkemas-kemas. Bundo terus menuju ke hospital az-zahra manakala hasben bundo, abah dan anak lelaki terus ke masjid berhadapan hospital.

Alhamdulilllah cucu bundo Muhammad Hafizuddin Azani selamat dilahirkan sejurus sebelum berkumandangnya azan solat Jumaat. Asalnya nama yang dipilih oleh kakngah dan suaminya adalah Muhammad Hafizuddin. Azani adalah nama tambahan yang diberi abah. Abah dengan syahdunya telah mengazankan cicitnya sebaik saja mereka datang setelah selesai sembahyang jumaat. Maka abah kata, kalau belum ada nama, bagilah nama Azani.



Begitulah.  Bundo bizi lah sekarang.  Mana nak jaga kakngah.  Mana nak jaga Azani yang agak kuat menangis.  Mana nak menyiapkan projek menu yang telah bundo janjikan dengan sebuah majalah.  Mana nak siapkan persiapan untuk konvokesyen kindy bundo pada 3 haribulan ni. Urgh!!!! tolong!!!



Jangan tak tau, karipap ni bundo telah siapkan sebelum raya haji lagi.  Dah habis pun.
Nak buatnya senang saja.  Malah ini adalah karipap malas untuk orang yang malas.  Walau apa pun, resultnya amat mengancam.

Bahan:
Inti karipap
Roti pratha.

Cara:
Roti pratha di bahagi 4 bahagian.
Letak inti pada setiap bahagian dan lipat 3 segi.
Letak dalam dulang pembakar.  Sapu dengan telur yang telah dikocok.  Bakar sehingga kekuningan.

Bundo tak dapat nak tunjukkan cara melipatnya sebab tak ambil gambar.  Bundo juga tak dapat nak letak link pada blog yang bundo ambil idea ni dulu sebab bundo dah tak ingat.  Rasanya bundo ada buat posting pasal karipap ni tahun dulu.  Kalau rajin cubalah cari ya...



Sekian.  Semuga sihat dan ceria selalu.


ibundo


Wednesday, October 24, 2012

Mee bayam creamy

Salam buat semua pengunjung tak kira sama ada meninggalkan jejak atau saja lalu lalang. Semuga semuanya berada dalam keadaan sihat, bertenaga dan terus mampu untuk menyediakan makanan yang lazat dan berkhasiat untuk keluarga.

Phew!!! bundo baru saja habis menonton masterchef usa sampai peringkat final.  Nak tunggu Astro, kena tonton minggu ke minggu. Tonton u tube kita boleh skip mana-mana yang malas nak tengok hehe. Seronoknya bila menonton siri masterchef ni kita bagaikan dapat satu semangat dan inspirasi untuk berpikir dan mencuba sesuatu di luar daripada kotak.  Otak kita tidak terikat pada benda yang biasa-biasa kita rasa, kita lihat dan kita buat. Maka kita teroka sesuatu yang lain daripada kebiasaan.



Resepi yang bundo buat ini adalah resepi berani. Walaupun tidak tahu penerimaan orang yang memakannya, bundo buat juga berdasarkan pengamatan menonton rancangan masak-masak. Kemudian bundo buat plating macam kelas masterchef hehe.  Bukan apa.. sedap mata memandang bila difotokan.



Bahan:
2 keping mee bayam
10 ekor udang
5 tangkai cendawan tiram
1/2 keping fish filet
1 sudu besar extra virgin olive oil
1/4 biji bawang besar didadu kecil
1 biji bawang putih dicincang halus
1 sudu besar butter
1 tangkai daun ketumbar
1 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu kecil serbuk stok ayam
1/2 biji lada benggala hijau
daun bawang dan celery dipotong untuk taburan
1/2 biji tomato
1/4 cawan cooking cream
1/2 sudu besar tepung jagung
500 ml air



 Cara:
1. Mee bayam direndam daalam air panas sehingga lembut. Rendam sekejap saja.  Tapis.  Masukkan ke dalam mangkuk, tambah sos tiram, lada hitam dan olive oil. Ketepikan.
2. Bersihkan udang. Buang kulit dan belah belakang udang.  Kulit udang dicuci bersih, masukkan ke dalam periuk, tambah air dan daun ketumbar.  Jerang sehingga mendidih sehingga rasa bahan yang direbus keluar.  Tapis dan ketepikan.
3. Cendawan dipotong kasar.
4. Filet ikan dipotong kasar.
5. Lada benggala dipotong memanjang. Tomato dibuang bijinya dan dipotong memanjang.
6. Ikan dan udang dibubuh sedikit garam dan lada hitam.  Gaul.
7. Panaskan butter. Saute ikan dan udang sedikit-sedikit sehingga masak. Ketepikan.
8. Untuk kuah: Dengan menggunakan butter lebihan menggoreng ikan dan udang, goreng bawang sampai naik bau. Masukkan stok udang dan cream. Masukkan tepung jagung yang telah dibancuh dengan sedikit air. Tambah garam dan serbuk ayam. Bila mendidih dan kuah pekat, masukkan pula cendawan.  Padam api dan masukkan lada benggala.
9.  Plating: Letak mee di atas pinggan. Sudukan sedikit kuah dan susun lada benggala dan juga tomato.  Letak udang dan ikan di atasnya. Tabur dengan daun bawang dan seleri.



Nampak banyak kerja dan banyak step. Sebenarnya tidak sebab bundo tetapkan waktu untuk menyiapkannya. Maknanya, dapur semua kena pakai.


Sekian.

ibundo


Monday, October 22, 2012

Tenggiri masak kari

Bundo baca petua shiela pasal masak kari ikan terus buatkan bundo teruja sungguh untuk mencuba. Bukan tak selalu masak kari ikan.  Selalulah juga tapi ada beberapa petua shiela tu yang bundo tak pernah buat. So, Sabtu haritu bundo pergi cari ikan tenggiri untuk dibuat kari.  Bahan lain ada.  Cuma perlu ikan saja.
Dahlah terpaksa bercekak dengan budak jaga kaunter tu sebab dekat whiteboard tulis harga lain, bila punch kira harga lain.  Tapi akhirnya beli jugaklah.



Sebenarnya apa yang shiela cakap tu bundo main ingat-ingat dalam otak saja.  Semasa nak masak, malaslah pulak nak menyelinap masuk dapur shiela lagi. Maka, buat sajalah apa yang teringat.
Lawaknya semasa bundo siapkan rempah tumis.  Bundo ambil biji sawi, halba dan jintan halus dan bila campur-campur semuanya anggaran satu sudu besar.  Kemudian bundo basuh dan tapis dalam penapis teh. Kejap lepas tu bundo tengok biji sawi bundo mengembang macam jeli. Bundo terus ambil cermin mata nak tengok apasallah pulak biji sawi bundo jadi macam tu. heh heh.. rupanya yang bundo basuh itu biji selasih. Patutlah....

Bundo carilah biji sawi sebab seingat bundo memang ada bundo beli cuma entah mana letaknya.  Nasib baik jumpa.

Okay, pasal beras yang digoreng tanpa minyak tu memang bundo tak pernah buat sebelum ini.  Tak sabar betul bundo nak tengok resultnya.




Dengan mengikut sebahagian besar petua shiela, (Bundo terlupa nak campur cili kering, terlupa nak bancuh rempah dengan santan, tak pasti samada beras goreng yang dikisar itu dibancuh sama dengan rempah atau tidak. Bundo campur dengan rempah), maka terhasillah kari ikan bundo yang sangat mabeles. Sedap.. walaupun beberapa pantang larang terlanggar.
Dah tu cili hijau yang bundo ingat masih banyak dalam peti ais rupanya dah habis.  Tak dapatlah nak bundo patah-patahkan masuk dalam kuah. Yang ada cuma bende yang bundo petik fresh dari belakang dapur.




Hasben makan bertambah-tambah.  Anak-anak makan pun kata sedap. Lain kali pasti bundo buat lagi dan ikut betul-betul arahan.  Mesti lagi sedap.  Yang ini pun bundo hirup-hirup je kuah dia dan cicah dengan roti.

Terima kasih SHIELA.....


ibundo

Saturday, October 20, 2012

Sotong goreng cincaluk

Salam hari Sabtu. Semuga ceria bersama keluarga.

Entah ke berapa kalilah agaknya bundo tayang resepi yang ada bubuh cencaluk.
Pertama sebab stok cencaluk sentiasa ada di rumah bundo.  Setiap kali balik ke kampung hasben di melaka, kami tak akan lupa singgah di rnr ayer keroh untuk  membeli cencaluk dan tak lupa juga belacan.
Kedua sebab cencaluk ini feveret keluarga. Buatlah sambal belacan ke, sambal tempoyak ke, sambal budu ke, sambal cencaluk juga yang dipandang.
Kalau ada agenda makan-makan menjemput kawan atau saudara mara, hasben bundo akan beriya-iya menyuruh bundo sediakan sambal cencaluk sehinggakan ia menjadi satu dish yang mesti ada semasa majlis makan. Anehnya, hasben bundo yang orang melaka pure, tidak suka makan cencaluk walaupun dia suka tengok orang makan. Katanya bau cencaluk busuk. Haha ada ka!





Sotong goreng basah yang dibubuh cencaluk ini sedap terutamanya bagi mereka yang suka makan cencaluk.Err.. mungkin sedap pada tekak bundo saja dan tidak pada tekak orang lain.  Kalau nak tau sedap ke tidak, marilah cuba.  Jom tengok resepi.




Bahan yang bundo letak ini adalah untuk size keluarga bundo.  Adjustlah.

1 kilo sotong dipotong ikut selera (bundo potong ring)
3 papan petai diambil isi dan dibelah dua. (Penting sangat dibelah dua tu untuk melihat kalau-kalau ada    penunggu petai)
20 biji cili api dikisar halus
1/2 biji lemon diambil jusnya
4 sudu besar cencaluk
5 ulas bawang merah ditumbuk
2 ulas bawang putih ditumbuk
2 biji bawang sederhana besar didadu besar
2 biji cili merah dipotong pendek-pendek
2 tangkai daun bawang dipotong anggaran panjang 1 inci
1 biji tomato besar dibuang biji dan didadu besar
1 biji epal hijau didadu ikut selera (jangan kecil sangat dan jangan besar sangat)




1.Panaskan minyak masak.  Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.  Masukkan cili api. Gaul rata sehingga cili masak.
2. Masukkan cencaluk. Gaul. Masukkan epal hijau dan tambah sedikit air anggaran 4 sudu besar. Biarkan epal hampir empuk.
3. Masukkan sotong, petai, bawang dan jus lemon. Jangan goreng sotong terlalu lama.  Nanti airnya banyak keluar dan sotong akan menjadi keras.
4. Bila sotong masak, masukkan cili merah, tomato dan daun bawang. Padamkan api segera.



Sekian.


ibundo
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...