Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, July 12, 2011

Agar-agar cendol cincau

Bundo beli cendol ni sebab teringatkan cendol kat bustand pilah. Ingat nak buat air cendol tapi bila tengok ada cincau sebungkus, terus tukar fikiran untuk buat agar-agar.


Bundo tak tahulah tekak korang tapi tekak bundo ni lajuuuu je menelan.

bahan:
A
1bungkus serbuk agar-agar
2 cawan fresh milk
2 cawan air
3/4 cawan gula

Rebus semua bahan diatas.

B
Lapisan atas;
ambil 3/4 bahagian daripada bahan A dan campurkan degan 80g cendol yang telah ditapis airnya. Kacau dan masukkan ke dalam bekas.

C
Lapisan bawah;
1 batang cincau yang dibungkus dalam plastik
2 sudu besar tepung kastad dicampurkan dengan sedikit air

1/2 bungkus cincau dipotong dadu.  Setengah lagi diblender dengan menggunakan sedikit air.
Panaskan lebihan bahan A.  Masukkan tepung kastad dan cincau yang telah diblender. Masak sehingga kastad masak.
Bila lapisan bawah telah mengeras, cakar dengan garpu dan tuang bahan C.



Ada sedara datang dari melaka, dapatlah bundo hidangkan agar-agar ni. Kalau tak ada, hidang air bujang je lah. Itu pun sedara asek cakap jangan susah-susah perut kenyang lagi baru lepas makan kenduri.

ibundo

27 comments:

kaklong said...

kaklong pun selalu buek kak...anak ghroma...kalau buek pagi potang dah abih...!

ibundo said...

kalaau ado yang tukang makan, lagilah kito goma buek kan?

CT Delima said...

As'salam Ibundo

selamat pagi :D ct pun suka ni, sape kata tak suka. dah boleh panggil agar2 dua rasa. ada cendol dan cincau sangat sesuai dan sedap dimakan sejuk ni :D

anymz said...

huuiihh..akak ni,.. nak save ni kak..duo dlm satu.makan cendol raso cincau..makan cincau raso cendol..haha

AZLITA AZIZ said...

salam ibundo..
aii... tergodanya...
nampak sangat menarik 2 dalam satu..
boleh di cuba ni ibundo... nampak sangat menyelerakan...
ni yg nak gi cari cendol dan cincau ni..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

ni mmg menu terbaek biler panas2....sejuk anak tekak...ader lagik???

quinnie said...

mesti sedap ni kak...ada rasa cincau pulak.biasa org letak cendol je....kalau ada masa nak cuba jugak..:)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
cantiknyaaaaa... suka diana tgk.... cam nak ambil jer seketul tu... mmg cantik

Ku Tak Sempurna said...

mcm tak sanggup yo nak makan agar2 ni.

comel sangat!

err.. eh. klu ekao bagi, sanggup yo den makan. klu buek sendiri yg tak sanggup nak makan.


hikkksss

noorsafone said...

Kakpah..lamo dh tak makan cendol kek bustand Pilah tu...kalau pogi Juasseh ..umah anak buah tu leh toruih pogi Pilah...nampak cantik,ado cincau..dan nampak sodap..raso macam buek laa..

ibundo said...

ct,
haah ct. simpan dalam peti ais dua tiga jam baru makan. terasa dingin kat tekak.

anim,
cubo ekau buek campur air soya pulak nim. akak ghaso kan, lagi ngam.

ibundo said...

azlita,
wkslm.. menu berbuka untuk bulan puasa okay ni.

lady ayu,
dah habis dah hehe..

quinnie
dua dalam satu ..

diana,
wkslm.. hikhik.. nak ambil semua pun takper. Tak luak..

ibundo said...

kts,
nanti eden buek agar-agar donat. bagi ekau makan pueh-pueh.

Noor,
Oooo.. ado anak buah kek josseh yo. Kampung kpah pun kek josseh.
Noor, pakai serbuk agar2 yang 10 gm tu.

ady said...

as-salam
sedapnyer agar-agar cendol ..cantik dan menarik agar-agar cendol tu...

Acik Erna said...

kak pah..kalu tak lotak cincau boleh tak..

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

cian ayu....kena homemade la nak makan cendol kat cini....

Niena Pengembara Ilahi said...

bila panas sedap mkn ni ... terliur plak,, aishhhh

Niena Pengembara Ilahi said...

bila panas sedap mkn ni ... terliur plak,, aishhhh

Wattie said...

Assalamualaikum Ibundo,
Cantiknya kejadian agar2 Bundo, mesti sedapkan. Saya singgah n folo sekali ni....

Deliah's Deli said...

2 in one ni nmpak sedap kak! blh cnp ni. :)

ibundo said...

ady,
salam kembali.

erna,
kito yang buek dio. Kalau tak goma cincau takyah lotak. jadilah agar2 cendol

ayu,
takpe kan.. buat cendol pun senang je.

niena,
masuk dalam peti ais dulu.

ibundo said...

watie,
wkslm. tq sebab follow. datanglah bertandang lagi.

del,
haha..

norhapipah yusof said...

kak ghaso x sompek simpan poti ais ni dhoo !...

Kak Sam said...

Ya Allah... bundo cantik sangat. Kalau saya ni mesti sayang nak makan. silap2 masuk dalam frame.

ibundo said...

norhapipah,
haha.. iyo ko.

kak sam,
hehe.. lawak lah kau sam

~ Cik Azz ~ said...

Ni kok dapek makan taim poso ni, ayoo ehh.. mau tosanda dek hongeh... Mano tak ehh, dok laju yoo masuk mulut.. hehe..

AzeedA said...

'Bila lapisan bawah telah mengeras, cakar dengan garpu dan tuang bahan C'
napenye kne cakor dlu kak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...