Latheefa's Muslimah Collections

Saturday, July 9, 2011

Sup Sempoi

Nama pun dah sup sempoi mestilah buatnya pun sempoi kan? Sedap dihirup dan dimakan macam tu saja.


Bahan utama sebenarnya boleh dilihat di dalam gambar.
Chicken balls
Sausages
Jejari ketam
Brocolli
Cili merah
Carrot

Bahan tumis:
3 ulas bawang merah
1 ulas  bawang putih
1/2 sudu kecil lada hitam
1/2 sudu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil jintan putih
sedikit hirisan halia muda

Tumbuk dengan lesung semua bahan tumis di atas.  Panaskan sedikit minyak dan tumis sehingga naik bau. Masukkan air. Bila mendidih masukkan bahan-bahan kecuali brocolli. Masukkan ia kemudian sekali semasa hampir padamkan api. Kalau suka, boleh tambah 1 cube stok ayam.

Sekian

ibundo

11 comments:

Treat and Trick said...

Nampak berselera betul sup ni! Gambar pun cantik.....

http://treatntrick.blogspot.com

Deliah's Deli said...

den suko ni..abih den ghatah isi e..:))))

*nak tanya ni:apo bezo pnggunaan den dngan sey kak? :)

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum akak...
sup sempoi gini ler yang sedap nie akak... diana suka gak buat sup gini...anak2 diana pun suka makan... sedap nie akak d makan panas2..

Acik Erna said...

kak pah..sempoi2 pun kalau air tangan kak pah..kompem sedap punya.

CT Delima said...

As'salam Ibundo

Selalunya lauk2 macam ni lebih berselera dari yang berempah dan lemak2 tu. lauk yang ni masa panas2 dok ghirup lagi tambah sedap :D

ibundo said...

TnT,
Timerkasih datang jenguk dapur kita.

Del,
Den tu aku. Sey tu saya.. ekau ni oghang mano del.

Diana,
bundo selalu makan benda yang hirup2 macam ni je. Jarang makan nasi.

erna,
bilo ekau nak ngaso bokeh air tangan kakpah ni.. ghayo datanglah yo.

ct delima,
masakan kita ni terlalu banyak sangat yang bersantan kan? Tapi tu lah pulak yang sedap tu..

kakngah said...

kakpah.. brokoli tu mengancam jiwa tau.. org mmg goma brokoli. kangkadang tu masak cam kuah ladna.. mkn camtu yo. kuah kasi pokek. yg bes eh.. bebudak sumo tak makan brokoli. pueh omak eh makan sorang kehkehkeh!!!

Niena Pengembara Ilahi said...

wahhh ni sup org bujang, nk try :D

Rose Nuwaira said...

Hai bonda .. Bru tgk entry ni.. Sodap2 sume org ngori masak kan

Rose Nuwaira said...

Hai bonda .. Bru tgk entry ni.. Sodap2 sume org ngori masak kan

aji nugraha said...

terlihat nikmat sekali,,,Obat Rematik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...