Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, December 8, 2011

Nasi jagung

Dah hari khamis dah hari ni? Cepatnya masa berlalu.

Semalam bundo masak nasi jagung untuk dinner. Haritu beli jagung dua tongkol sebab ingat nak buat pengat tapi jagung tu duk terperap dalam peti ais. Oleh sebab semalam teringin sangat nak buat lauk spesial maka nasi pun kenalah spesial jugak. Spesial tahap bundo lah. Tapi tetap 'sapan' dimakan anak-anak dan bapa anak-anak.



 Bahan:
5 cawan beras wangi
2 tongkol jagung manis dihiris ambil bijinya
1/2 cawan kismis besar
1/4 cawan kismis kecil hitam atau coklat gelap
1/2 cawan gajus disangai
2 sudu butter
1 biji bawang besar dihiris
3 ulas bawang putih dihiris
1 cm halia dihiris
rempah tumis empat sekawan
1 sudu besar rempah kurma
2 sudu besar yogurt perisa asli
1/2 tin susu cair
1 cube stok ayam
air secukupnya
garam



-Panaskan butter.  Tumis bawang, halia dan rempah 4 sekawan sehingga wangi. Masukkan rempah kurma. Gaul hingga masak.
-Masukkan susu dan yogurt.  Kacau sebentar dan masukkan beras.   Gaul beras sehingga rempah sebati.
-Pindahkan ke dalam rice cooker dan masukkan air secukupnya, jagung, garam, cube ayam dan kismis besar.
-Tanak sehingga nasi masak.  Masukkan kismis kecil dan gajus.  Gaul rata.



Bundo padankan dengan ayam panggang ini yang resepinya bundo ambil dari dapur mamasya.  Besok cerita pasal ayam panggang pula.



Alamak... masih teringat-ingat lagi akan kesedapannya.  Anak bundo si adik siap tanya lagi masa breakfast tadi, nasi dan ayam semalam ada lagi tak?

ibundo

22 comments:

Zaliedana said...

Assalam bunda,nasi jagung sgt lah menggoda n nmpk sedap,bila scroll kat bawah lak,lagilah kejur sgt terpandangkan ayam panggang bunda.

CT Delima said...

As'salam Ibundo

terasa2 sedapnya kalau dapat menjamah nasi jagung ni panas2 bersama daging kurma atau ayam masak merah...fuhhh kecur jap pagi2 ni. ct pun jenis yang suka cari nasi waktu pagi bundo. dah memang jadi kebiasaan makan nasi pagi2 dari zaman anak dara sebab arwah mak kata makan nasi pagi boleh buat badan sihat dan nak buat keja badan tak lemah..itu kata arwah maklah..hihi

apakata tak payah tunggu esok nak letak resipi ayam panggang tu eh bundo, dah kecur2 gak ni haaa... hahaha

Yat Maria said...

Salam K Pah..

ayam panggang berposing abess!! buat iorg memandang hanya dpt menelan ayaq lioq aja...

kat sini pun budak2 sama K Pah..kalo sedap kena tekak..siang malam, pagi pun akan bertanya..ada lagi tak.. :)

Sally said...

Salam Kak,
terliurnya tnegok nasi dan ayam yang seksi tu..:p

IZA AKMA said...

Assalam Ibundo,
Adohaii..sedapnyaaa..pepagi dah nampak nasi jagung..ada ayam panggang lagi..tak tahan rasanya..kecur sudaa

khairiah khaizu said...

Salam Ibundo,
tengok sedapnya..tiba2 jeng..jeng..jeng..klik2 lg sampai bwh...wahhhhhh x boleh tahan menggodaaaa.....:)))))

Gee® said...

Bundooooo.....nak ayam panggang!!!

cahya indah said...

Bundo..ayam panggang tu nampak sedap. 'sapan' tu apa Bundo? first time dengar..

Liza said...

salam bundo....nak sekor ayam panggang tu...bestnyaaa

Nieza said...

perghhh elok jer tgk ayam tu berposing kak....memang terliur abis..sedap tu kena ngan nasi jagung:)

Acik Erna said...

assalam kak pah..lambek buka pulak dapur kak pah ni..kalau tidak boleh simpan 2 tongkol jagung untuk nasi ni..
dah habih sumo e buek bubur jagung boh derian..

cikmanggis said...

lapar lah pulak nampak ayam Bundo dok tertungging ni yum yum...nampak pun dah tahu betapa sedapnya:)

Nur-nba said...

Salam Kak ibundo.. seksi benar ayam nih.. :) Sungguh menyelerakan menu kat atas nih.. kalaulah dapat menjamahnya sendiri.

Amie said...

oh Ibundo...
sesungghnya nasi jagung itu adaah alah satu menu yang paling Amie suka...suka sangat sebab jagungnya! apalagi kalau dihidangkan sekali dengan peha ayam yang memang menggiurkan liur tu....enak banget ni Ibundo!

Mamasya said...

Aslmkum Bundo

sedapnya nampak nasi jagung bundo ni...dah lama tak masak nasi jagung.
wah ayam bundo tu posing cekci, sungguh menyelerakan......buat saya nak masak lagi ayam ni....

izahdaut said...

Kak pah, tq doakan saya.nasi lauk pauk kak pah smua buat iman berpantang saya tergugat. Hehe.. Sedap betui nasi tu. Sambal gesek kat bawah tu lagi la tak tahan

ibundo said...

zaliedana,
salam. nasi tu ada rasa2 lemak manis jagung..

ct,
bundo dulu masa kecik2 memang mesti pekena nasi sejuk. Entah kenapa suka sangat cari nasi sejuk. Tak payah goreng2 lagi. Tapi sekarang ni kalau pepagi dah cari nasi alamat dua tiga bulan kena tukar saiz baju hehe..

ibundo said...

yat,
ayam tu memang nak bagi korang telio dulu..

sally,
salam. tk sudi singgah

iza,
salam .. itu ayam panggang habis suda..

khairiah
kehkeh... harini bundo letak resepi ayam

gee,
boleh..boleh.. kau buat sendiri.

cahya,
hehe... sapan tu bahasa orang melaka tu. cahya tak pernah dengar ye. Maknanya habis... licin... takde yang tinggal..

ibundo said...

liza,
salam bersambut hiiii....

nieza,
dah habis pun masih ada orang kat rumah ni yang mencari2..

erna,
haha.. poi boli lagi.

cm
yang tertungging tu bahagian yang sedap. berebut2 nakkan yang itu hehe

nur-nba,
takper... nanti boeh buat sendiri. Dijamin sedap.

ibundo said...

amie,
jagung tu sendiri dah sedap. bila dipelbagaikan caranya lagila sedapp..

mamasya,
ha.. kan bundo dah cakap pekenan sangat dengan resepi ayam tu. Kejap je dah sampai dapur bundo ni. terima ksih sebab resepi yang sedap ni.

izah,
kitorang ni tengah berpantang jugak. pantang nampak makanan sedap haha..
cepat sembuh!!!

cahya indah said...

bahasa orang sini ke Bundo. alamak, maluu..hehe. ada lagi yang Cahya tak penah dengar rupanya.

Kakwan (K1) - citarasawan said...

Salam bundo,, adoihh x leh tahan negok ayam ni.. rase nk ngap smpai seekor.. hee hee :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...