Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, June 23, 2011

Donat Sosej

Dua tiga minggu lepas aku tengok bibik aku terkial-kial buat donat. Aku biarkan je.  Saja nak tengok kemahirannya. Hasilnya?  Kalau mak aku yang komen mesti dia cakap; ni baling kat dinding pun dinding boleh retak ni..hehe.

Dia tanya pada aku macamana nak buat donat yang lembut.  Aku cakap kena ikut resepi.  Tak boleh main campak sesuka hati.  Lainlah kalau memang dah mahir masak.  Aku tunjukkan buku Alan Ooi.  Dia belek-belek dan bagi balik kat aku; mana saya tauk bahasa ingris.

Pagi tadi aku teragak  nak buat donat sosej. Resepi yang sama juga boleh buat donat biasa. Resepi ini aku ambil dari buku Alan Ooi. Alhamdulillah menjadi.  Lembut pula tu.


Bahan:
A
300 g  tepung high protein
200 g tepung gandum
80 g castor sugar
5 g garam
20 g susu tepung
1 peket(11 g) instant yeast

B
230 ml air
1 telur grade B

C
40 g shortening

D
sosej
1 biji telur untuk sapuan
100 g breadcrumbs

1. Satukan bahan A dalam mangkuk. Gaul rata speed slow.
2. Masukkan B dan pukul high speed.  Masukkan C.  Pukul sehingga dough menjadi lembut.
3. Tutup mangkuk dengan cling wrap selama 20 minit atau sehingga saiz menjadi dua kali ganda.
4. Tumbuk dough untuk keluarkan angin.  Bahagikan dough seberat 70 g setiap satu.
5. Untuk setiap bahagian, gelek dengan tangan supaya ia menjadi satu strip memanjang. Lilit di sekeliling sosej.  Celup ke dalam telur dan golekkan ke dalam pinggan berisi breadcrumbs.
6. Biarkan dalam dulang selama 20 minit lagi.  Kemudian goreng dalam minyak tenggelam menggunakan api perlahan.









Sekiranya ingin membuat donat biasa, keluarkan bahan D.  Ambil dough dan gelek lebih kurang setebal 1 cm.  Terap dengan penerap donat.  Biarkan dalam dulang selama 20 minit dan kemudian goreng dalam minyak tenggelam menggunakana api perlahan.  Keluarkan apabila kekuningan dan tabur dengan gula castor atau boleh saja di celup dengan coklat yang dicairkan.




Selamat mencuba.


ibundo

5 comments:

~ Cik Azz ~ said...

Huisshhh... Nak cubo la nnt donat yg biaso tu.. Selalu buek ikut resepi yg ado ni.. Tp nak jugak try resepi akak tu haa...

Acik Erna said...

kak pah..ayo ai..sodap boto nampak e..donat sosej tu.
nak ambik resepi yo kak pah..

anymz said...

mano se jumpo resepi ni semalam..raso ee ado se save kan dl draft tu.walau apo pun resepi kakpah ni se angkut gak yo..nak cari breadcrumb kek tampin dulu..hehe

ibundo said...

azz,
ekau promot jadi ko. somalam nengok laju yo orang datang senia.

erna,
ambek lah.kpah ponah ambek kelas alan ni dulu.. sempoi yo dio tu. mudo lai.

anim,
ooo.. ekau shoping kek tampin yo.

Jun said...

salam kakPah..jun dah try yg ni..timakasih yek share respi..jun letak kt blog jun gak ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...