Latheefa's Muslimah Collections

Monday, June 20, 2011

Kubis gulung ayam

Hari Sabtu kenduri.  Hari Ahad kenduri. Walaupun makan sikit-sikit tapi yang masuk dalam perut banyak yang berlemak-lemak dan berkolesterol tinggi. Suami cakap untuk dinner buatkan dia ulam-ulam je. Tapi takkan nak makan ulam je kan. Jadi aku buatkan ayam digulung dengan daun kubis.



 Untuk seorang makan
1 keping dada ayam. Nipiskan dan diketuk leper
(Perap dengan sedikit lada hitam, virgin olive oil dan garam)

2 batang kacang panjang, potong agak-agak sepanjang 3 inci.
1/2 batang carrot, potong agak-agak sepanjang 3 inci dan di belah halus memanjang

1 kelopak kubis.  Buang batangnya dan rebus dalam air yang dibubuh sedikit garam.
Bila kubis layu, angkat.

Letak ayam di atas kubis, susun kacang panjang dan carrot di atasnya. (Kalau ada asparagus, bubuh asparagus).  Kemudian gulung ketat. Masukkan ke dalam pengukus dan kukus sehingga ayam masak.

sos:
2 sudu virgin olive oil.  Panaskan.  Masukkan 1 sudu kecil tepung gandum.  Kacau selalu. Bubuh sedikit stok ayam dan daun parsli. Bubuh sedikit saja air sekiranya kuah kering.

Apabila ayam masak, susun dalam pinggan dan tuang kuah di atasnya.


ibundo

8 comments:

Chik Mimi said...

wah kak pah meriknya tngok gambar pun dah terliur

Tijah said...

wiiii. macam bangkoang kan? best ehhh...

Deliah's Deli said...

salam kenal..tkasih singgah 'dapur' sy :) kobis gulung tu mcm kat hotel 5 bintang la....klazz!

ibundo said...

cikmi,
masakan healthy.. kukus dan guna olive oil.

tijah,
bilo ekau nak belanjo bankuong.. jomm..

del,
ni kakpah lah del hahaha... dah tuka nama ibundo.

Deliah's Deli said...

hebat dapur kak pah..ala chef trkemuka! :)

~ Cik Azz ~ said...

koco dah ni kak... huhuhu..

~ Cik Azz ~ said...

koco dah ni kak... huhuhu..

HomeKreation said...

Salam Ramadhan. Wah, unik nyamasakan ni. TQ sharing....AlongRoz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...