Latheefa's Muslimah Collections

Monday, June 13, 2011

Udang Goreng Cencaluk

Kalau ada kenduri kendara di rumah aku, cencaluk mesti tak tinggal. Buat sambal cencaluk campur dengan petai, pergh... orang keliling lalu lalang pun tak nampak. Cakap pasal sambal cencaluk yang lengkap rasa masin, manis, masam dan pedas ni pun dah cukup untuk membuat air liur aku berkecur.



Tapi hari ni aku nak cerita pasal sambal petai yang dibubuh cencaluk. Rasanya pun pergh jugak.

Udang saiz besar agak-agak 1/2 kilo
sekuntum daun kantam dihiris
petai.  Lagi banyak lagi ummph
20 tangkai cili api ditumbuk.  Kalau tak tahan pedas, kurangkan
1 biji bawang besar didadu
3 ulas bawang merah dicincang halus
3 ulas bawang kecil dicincang halus
2 biji limau kasturi. Boleh tambah kalau kurang masamnya.
1/2 mangkuk cencaluk ditoskan airnya
1 sudu gula kalau suka
2 tomato di dadu besar

1. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga naik bau.
2. Masukkan cili dan cencaluk. Masak hingga nampak kering.
3. Masukkan bawang besar dan bunga kantan. Kacau sebentar.
4. Masukkan udang, petai dan perahkan asam limau.  Tak payah bubuh garam kerana cencaluk dah cukup masin.
5. Bubuh air sedikit kalau nampak terlalu kering. Masukkan tomato sebelum diangkat.

Sekian.

ibundo

2 comments:

Acik Erna said...

kak pah..bolom ponah masak sambal cencaluk ni..makan pun tak ponah..he he ketinggalan zaman boto kan..

kakpah said...

erna!!!!!
ghugi kau kalau tak makan. Poi boli sebotol.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...