Sunday, June 12, 2011

ayam asam podeh

Mak mertua aku kalau boleh hari-hari mau asam pedas. Macam mak aku lah dulu, hari-hari mau masak lomak cili api. Bila dah separuh jadi orang melaka aku dah boleh pelbagaikan rasa asam pedas.  Kalau campak bahan tambahan lain, rasanya akan lari sedikit jadi lain.


1/2 ekor ayam di potong kecil
1 atau 2 senduk cili kering yang sudah diblender. (ikut pedas yang suka)
1 biji bawang besar *
3 ulas bawang putih *
1 inci halia muda *
1/2 inci kunyit* ( kunyit tepung agak sesudu kecil )
1 sudu kecil halba
1 sudu besar rempah kari
sebatang serai dititik
beberapa helai daun limau purut
asam jawa yang dibancuh dengan air
air

Blender bahan yang bertanda *.  Panas minyak dan tumis bahan yang diblender tadi. Masukkan rempah kari, halba dan serai.  Biarkan cili masak. Masukkan ayam.  Biarkan air ayam kering, baru masukkan air asam jawa. Kacau dan tambah dengan air dan daun limau purut.  Masak sehingga kuah agak pekat. Rasakan garam.

Anak aku kata sedap sebab ada rasa kari sikit.  Bila merasakan  kuahnya, kita boleh agak-agak mana rasa yang belum cukup.  Kalau kurang asam. tambah asam. Aku tidak tambah gula sebab hasben tidak berapa suka rasa manis dalam masakan.

ibundo.

2 comments:

Acik Erna said...

kak pah saya suko ayam masak asam podeh ni..tapi suko makan yo..lom ponah buek sendiri..

ibundo said...

erna,
laa.. apasal tak ponah buek. Ayo budak ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...