Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, May 22, 2012

Nasi kurma dan ayam kurkar

Nasi sempoi sebab simpel yang teramat sangat tetapi yang makan tambah sampai dua tiga kali. Bezanya, cuma bundo gunakan sup nasi ayam yang terlebih bajet dan dibekukan dalam freezer.  Memang bundo dah niat nak buat nasi gunakan sup nasi ayam tu sebab tu bila bibik suggest nak gunakan untuk buat mihun sup, bundo kata jangan. So, moral of the story, kalau tak ada sup nasi ayam yang berbelen, tak payahlah buat nasi ni.  Nanti tak jadi haha..



Apa-apa pun untuk peringatan diri sendiri dan juga anak-anak kalau teringin nak makan makanan hasil air tangan sendiri, bundo letaklah sini macamana nak membuatnya.

1 labu bawang putih dihiris nipis
2 ulas bawang putih dihiris nipis
1/2 inci halia dihiris nipis
2 sudu besar rempah kurma
rempah 4 sekawan secukupnya
sup nasi ayam secukupnya untuk menanak beras
2 sudu besar mentega

Panaskan mentega.  Tumis bawang dan rempah empat sekawan sehingga wangi dan perang. Masukkan rempah kurma yang telah dibancuh dengan sedikit air. Tumis hingga masak.
Tuang ke dalam periuk nasi yang telah berisi beras basmati. Tambah air sup secukupnya.
Bundo tidak bubuh garam sebab sup sudah cukup terasa garamnya.



Mana pula datangnya ayam kurkar?
Nasi ni bundo buatkan lauk ayam.  Ayam kurkar. Pelik? Kurkar tu maknanya kurma kari haha..

Mari kita lihat bahannya pulak.
2 ekor ayam kampung (ayam kampung kecik sebab tu masak 2 ekor)
santan dari 1 biji kelapa
3 biji kentang dipotong 4 setiap satu
5 sudu besar rempah kurma
2 sudu besar rempah kari
3 sudu besar pes tomato puri
2 sudu besar pes cili giling (cili kering)
4 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih
1 inci  halia dihiris mancis
2 batang serai dititik

Masukkan rempah kurma, kari, pes tomato dan cili ke dalam mangkuk.  Tambah sedikit air dan jadikan pes.
Panaskan minyak.  Tumis bawang merah, putih dan halia sehingga wanngi.  Masukkan pes rempah dan serai titik.  Tumis sehingga masak dan berbau wangi.
Masukkan ayam dan masak sehingga air ayam kering.
Tambah santan.  Apabila ayam setengah masak, masukkan kentang.
Masaklah sehingga ayam empuk dan kuah pekat.  Jangan lupakan garam. Tak payah bubuh asam sebab tomato puri memang dah ada rasa masam.



Apa rasanya ayam kurkar ni?
Hasben kata ada rasa lain.  Memanglah lain sebab rempah kurma dah dikasi kawin sama itu rempah kari hehe.. Bermadu pulak dengan tomato puree.  Adei.. ada-ada je bundo ni kan?  Janji apa yang dimasak tu habis dimakan.



Sekian.



ibundo

16 comments:

Chah said...

kurkar ke golkar...macam2 heh bundo ni...bundo, lama tk menyelinap dapur bundo, windu laa ngan petpetpon bundo..kiki....idea yg kreatif! saya itu sbb wa tambah cayank sama lu!

Qasey Honey said...

asslm Bundo...wah bertukar lngsir bru nmpk yer...cantik...

nsi n ayam kurma tu pon nmpk sedap...QH nk amik yer resepi ni...nk cuba pula...tq

Qasey Honey said...

asslm Bundo...wah bertukar lngsir bru nmpk yer...cantik...

nsi n ayam kurma tu pon nmpk sedap...QH nk amik yer resepi ni...nk cuba pula...tq

Mat Gebu said...

salam bundo.....CM berkenan sgt resipi ni...menarik!!!

ibundo said...

chah,
ko pun tenggelam timbul je. Bizi ek..

Qasey Honey,
Dah nak raya kan hehe..

Mat Gebu,
Wah.. glemer lah bundo harini sebab orang besar datang melawat.

zila 4ever said...

salam bundo..resepi best masuk list ..insaallah nk try jgk:)

CT Delima said...

As'salam Ibundo

Salam pagi..menikmati hidangan resipi istimewa dari Ibundo sangat menarik. Tengok gambar aje buat yang dirumah ni rasa kelaparan hehehe

yang buat tersenyum tu ayat ayam kurkar tu.. rempah kurma dah dikasi kawin sama itu rempah kari hehehe.. Bermadu pulak dengan tomato puree ya Bundo hahaha gelak dah ct. apa pun ct mintak izin amik resipi ni juga ya Bundo tr kasih :)

Rohah said...

nampak berselra bila terjah pagi2 dapur Bundo..Saya pernah masak ikan kari kurma versi sendiri,diapunya rasa mmg tak mnghampakan....

Shahriah Abdullah Novelis said...

Salam Bundo wahhh kecur aje masuk ke dapur sini... hahahaa gelak aje ni ayam KURKAR ingatkan apalah.. dari Pakistan ke dari Gurgar ke hehehehe rupanya kari ayam hadoiii...

Sedap tu Bundo.. nasinya waduh... terus telan airliur ni hah!

Chik Mimi said...

assalam Bundo,cantiknya nasi kurma terguda ,ayam tu tak pernah pulak dengo

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Bundo :)

hehehe kelakar lah bundo nie..
tapi gd idea jgk rempah kari n kurma di kahwin kan & nama pun ambik yg ke2 nama rempah2
nmpk sedap plak lauk & nasi nie

Mamasya said...

Salam bundo.ingatkan ngapa nama ayam kurkar...rupanya kari + kurma...hi..hi..kreatif.nampak sedap mkn dg set nasi itu...

ibundo said...

zila,
haha.. sila..sila

ct,
masa bundo jengah dapur ni hari dah petang. Jadi, bundo jawab selamat petang lah ye..

Rohah,
yang buatnya kita. kari kari tu nunggu je haha

Sha,
salam kembali. haha.. itupun bergelut dalam kepala nak cari nama.

cikmi,
hee.. mana nak penah dengo. Tu resepi campak-campak dan kawin kawin.

mamahawa,
haha.. tu yang tergelak tu.

mamasha,
nanti kalau buat nasi ayam, lebihkan kuah supnya. Boleh buat nasi

GreenJade said...

hehehe macam2 bundo ni..baru nak cari2 dekat kamus..

kretif lah nama tu..

Kak Noor said...

Salam kenal. Tak pernah buat lagi nasi kurma ni. Nampak sedap. Insya Allah, nak cuba buat hujung minggu ni. Nanti saya poskan dalam blog saya. Nanti ibuondo komen ye! Terima kasih.

hana said...

salam ibundo..
mencari jawapan kurkar tuh apa... dah dpt dah jawapan... hihihihihi..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...