Latheefa's Muslimah Collections

Friday, May 4, 2012

Udang Galah Lemak Tumis

Ni satu n3 yang nak cepat.  Baju belum siap pack.  Besok sebelum subuh nak dah berangkat. So, dapur bundo tak akan berasap untuk beberapa hari.

Lauk ni masak semalam.  Dah lama tak makan udang galah.  Bila tengok harga udang galah sekilo, selalunya terus paling tempat lain. Mahal yang amat. Masa tu lah teringat nak ternak udang galah. Tapi kali ni kuatkan semangat, tutup mata dan terus ambil sepuluh ekor. Kena sekilo lebih kau!!



Bahan:
Beberapa ekor udang galah
Santan dari sebiji kelapa
6 biji bawang merah *
3 biji bawang putih *
1/2 inci halia *
2 sudu besar pes cili kering
5  ulas cili api *
1/2 inci kunyit hidup * (boleh guna kunyit serbuk)
1 batang serai dititik
1 helai daun kunyit
1 keping asam gelugur
 Sedikit minyak



- Bersihkan udang.  Pastikan kantung tahi di kepala udang tu dibuang.
- Blender bahan yang bertanda *. Gaul dengan pes cili kering.
- Panaskan periuk dan tumis bahan blender dan pes cili sehingga cili masak dan wangi.
- Masukkan serai. Tumis sekejap lagi dan masukkan santan.
- Biarkan santan mendidih dan agak pekat baru masukkan udang. Masukkan juga daun kunyit yang telah disiat-siat.
- Masukkan asam keping
- Udang jangan ter over cooked.  Nanti keras.



Sekian.  Kita jumpa lagi insyaAllah.


ibundo


14 comments:

ijayuji said...

Salam ibundo! sedapppnyerrrrrrr! besarrrrnyerrrrrrrrrrr! kalau dpt makan dia punyer kepala tu pun dah kenyang sgt2 kan kan :D masak2 gini mmg sedap meratah gituuu, sambil2 kopek kulit udang sambil minum air sbb pedas :D

ijayuji said...
This comment has been removed by the author.
Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Bundo...tak baik tau malam2 buat orang lapar.Dah rancang nak tidur ni.

Nieza said...

sedapnya tgk udang galah bundo ni...lama dah tk mkn ni. adehhh....terliur sudah..hehe

semoga selamat pergi dan selamat kembali yer bundo..nk kemana tu??:)

..::Mama Chrysalis::.. said...

Sedapnya tengok lauk ni......kalau makan dengan nasi,cpnfirm bertambah2 ni....lnnti nak suruh hubby beli udang la...nak buat.....sedappnyerrrr...

Jemput singgah blog saya...:-)

Gee® said...

Selamat jalan Bundo...jangan lupa ole2nya yer....

Qasey Honey said...

asslm Bundo...wah sgt myelerakan tgk udang galah tu..sedap dh tentu dh...mesti rasanye manis jugak ni...

Amie said...

Ibundo sayangggg.... jalan baik-baiknya, selamat pergi & selamat kembali.
Biarlah Amie di dapur bonda meratah udang galah, pandai-pandailah kami layan diri he he ehhh

Bicara Kak Noor said...

salam ibundo sedapnya nampak udang tu dok tergolek dalam pinggan kalau dpt sekor pun jadi lah hehe

Rohah said...

tangkap muat n sedap udang galah yg besar macam ni,dah lama tak makan udang galah,bestnya..

~ Cik Azz ~ said...

Kali ni nak poie mano lak..??

Nak ikuttt... huhuhu...

Mamasya said...

slmt berhujung minggu Ibundo.besarnya udang galah tu....masak lemak gini sedapnyaa...buat terliur...
Tk Ibundo wish bday utk my boys.

Chah said...

Bundo nk gi ane pulekk??? Aisk jenjalan jew...beh ar idop...saya bukan la big fan of udeng-udengan..( lehh caya ke?) tp kalau ada resepi yg ada udang saya suka tang kepala tu je, tu yg otakpun ada sikit2 cm otak udang..hkhik..tkpelah, leh buat petis...heeee

anymz said...

kak mano ambik udang bosa ni kak?..kek sini takdo musim..lom ado jumpo lai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...