Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, August 18, 2011

Nasi daging carrot

Dalam bulan puasa ni macam-macam resepi nasi keluar. Kat rumah bundo ni selang tiga hari ada je request nasi special.  Mintak2 habis puasa kolesterol tak naik melambung. Tapi bundo bila berbuka, makan nasi ambil syarat je. Anak-anak terutamanya yang lelaki tu yang terlebih-lebih.



Semalam berbuka dengan nasi daging carrot. Masak seperiuk.  Habis seperiuk gak haha.. Tapi periuk bundo ni besar sebab jumlah yang nak makan besar.

Bahan:
1 kilo beras siam wangi
300 gm daging dipotong besar (nak kurangkan guna 200gm pun boleh tapi bundo suka rasa daging lebih)
1 inci halia
2 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
rempah 4 sekawan
1 bungkus sup bunjut
1 buku stok daging
butter untuk menumis
1 batang carrot dipotong memanjang
sedikit pewarna kuning




Blender bawang dan halia.  Panaskan butter.  Tumis bahan yang diblender dan rempah 4 sekawan. Bila wangi, masukkan daging. Biar air daging kering.  Masukkan air, sup bunjut, garam dan stok daging. Biar empuk dan tambah air kalau perlu. Bila daging empuk, keluarkan dan siat-siat.  Ketepikan. Keluarkan juga sup bunjut dari dalam periuk. Buang.

Bersihkan beras dan tos.  Masukkan air daging secukupnya. Masukkan dua helai daun pandan kalau suka. Apabila nasi separuh masak, masukkan daging dan carrot.

Bila nasi masak, renjiskan pewarna kuning dan kacau perlahan-lahan untuk mendapatkan warna yang cantik dan nasi tidak patah.

Kami makan dengan

 Ayam golek.  Elok je bersujudnya ayam tu.






Telur kismis belimbing buluh. Terjumpa belimbing buluh masa beli ayam.  Sedap weh..

dan coleslaw yang tidak ada dalam gambar.


Bundo mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat menyambut idilfitri kepada semua pengunjung dapur bundo. Dapur bundo ini tidak akan berasap selama lebih dua minggu. Semuga anda semua mengambil kesempatan menggunakan 10 ramadhan terakhir sebaik-baiknya. Pillihlah masa yang sesuai untuk membuat kukis.


Sekian dari bundo. Assalamualaikum...


ibundo

10 comments:

Nuridah said...

Assalamualaikum Kak Pah,

Baru Nur nak online dh ternampak Nasi Carrot berdaging nie...pepagi gini rasa mengoda bila lihat punggung ayam gebu tu....ish mmg kecur dibuatnya.Minta izin copy resepi ya dan ty for sharing recipe.

Mas said...

wahh...bestnya tengok nasi carrot tu..
nampak sangat menyelerakan betoi la kak..

Puan Ros @ Tadika Sinaran Intelek said...

Salam bunda .Mengancam tu.Nampak sedap sungguh.

Kak Sam said...

Ghajinnya bundo.
Selamat Hari Raya Aidilfitri buat budo sekeluarga

~~DAPUR KECIL KU~~ said...

sedapnya nasi daging kena lak dgn ayam golek tu

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ibundo...
Ya Allah ... mengodanya menu yg terhidang tu ibundo.... semunya menyelerakan... sedaaapnya...

Qhaifa Nur said...

salam ziarah

mesti nasinya manis sbb ubuh daging & carrot....

dah follow - qhaifanurin.blogspot.com

izahdaut said...

AKAK NYER LAUK MCM LAUK RESTOREN LA KAK PAH.. BEST NYERRR

IdaShazana said...

ayam yang seksi

Deliah's Deli said...

kak pah,bz bt biskut raya eh.:)

*sodap nmpk ayam golek kak pah tu!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...