Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, October 6, 2011

URAP

Ada satu restoren di tempat bundo ni yang jual pecal boleh tahan sedap.  Kalau bundo teringat nak makan pecal sedap dan malas nak buat sendiri, bundo beli di situ.  Tapi lama-lama pecal yang sedap tu dah jadi tak sedap.  Mungkin sebab tukang masak yang buat pecal tu dah balik indon. Bila dah tak sedap, bundo pun dah jarang-jarang beli.

Ada kaitan ke dengan urap ni. Bau-bau bacang.  Sama-sama banyak sayur tapi kalau disuruh buat pilihan di antara pecal dengan urap, bundo akan pilih urap.



Bahan:
1 biji jantung pisang, rebus empuk dan hiris kecil
15 batang kacang botor dihiris nipis
2 genggam penuh tauge, dibersihkan dan dijirus dengan air panas
1 cawan kelapa parut *
3 sudu besar udang kering* (boleh dilebihkan)
5 ulas bawang merah***
3 ulas cili api ***
1 sudu kecil lada hitam kasar
1/2 sudu kecil lada hitam ajishio (optional)
garam secukupnya
4 biji limau kasturi diambil airnya




1.Masukkan jantung pisang, kacang botor dan tauge ke dalam mangkuk besar.
2. Sangai kelapa parut dan udang kering sehingga kekuningan
3. Tumbuk kelapa dan udang kering sehingga halus
4. Tumbuk cili api dan bawang merah sehingga halus
5. Gaulkan 3 dan 4 bersama 1.
6. Tambah lada hitam, lada hitam ajishio, garam dan limau dan gaul sehingga rata.
7. Rasakan segala rasanya cukup.  Kalau ada yang terkurang, boleh adjust.

Urap ni sedap diratah begitu saja ataupun digaul bersama nasi panas dan makan dengan ikan goreng serta sambal belacan.

ibundo

18 comments:

Acik Erna said...

kak pah pagi2 dah terliur nengok urap ni..saya suko makan urap..tapi..tak ponah buek..jalan paling sonang..talipun anak sedaro yang dok segamat..bagi tau..acik nak makan urap..nanti dio tolong buek kan..kelapo e.tu..sayur2 kito buek sendiri..sodap..

Ummi said...

Salam Ibundo, kita mmg suka makan urap....tp x rajin nak mengurap...hehee, ngencesss tgk pic Ibundo nih! ^__^

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam & Slmt Pagi Ibundo
Hawa pun suka mkn urap..tak kira lah jenis syr.. ni ada ltk jantung pisang pasti lg sedap :P

quinnie said...

salam kakpah...sedapnya pagi2 tengok urap nih..saya pun suka makan urap..ada jantung lak lagi la suka....saya selalu buat tak letak lada hitam..bagus ni bleh cuba...lepas tu boleh buang angin sekali...hehhehe

Diana @ Melley Mey said...

sedapnya tgk urap yg ibundo buat tu.... tp diana x perna buat sndiri lg.. :). makan jer perna... sedaap!!

izahdaut said...

ada jantung pisang..fuh kanmain sodap la urap ni yo kak pah.. den suko bonar ratah ratah aje urap ni.. uishh kecur nyerrr

Anna Qawina said...

sedapnya mkn dgn nasi panas kan..

cahya indah said...

sedapnya Bundo, lama tak makan. nanti nak buat la. dulu da pernah try buat urap beremi DTS, boleh try buat Bundo punya resepi pulak :)

kaklong said...

kochor air liur!
mesti buek gak ni!

ibundo said...

erna,
mak ai jauh e na... nak tunggu orang segamat datang baru ngaso nak mengurap haha

ummi,
meh bundo hantar semangkuk

hawa,
jantung pisang tu yang umph..

ibundo said...

q,
nak sedap lagi taruk santan sikit. Tapi kalau taruk santan kena habiskan tak boleh simpan.

diana,
diana pandai buat kek. kita tukar kek dengan urap nak hehe..

izah,
tak payah makan nasik dah. konyang.

anna,
gaul dengan nasi panas ala-ala nasi kerabu gitu..

ibundo said...

cahya,
cik mat kita tu banyak resepi best2.

kalong,
jom..

Nurul said...

sedappp urap ni mkn ngan nasi panas2... terliur plak.... :)

Sue @ Nenie said...

Salam..kat rumah pun ada sikit jantung pisang, boleh cuba buat urap ni....minta izin kopipes resipi yaaaa

cikmanggis said...

salam kak pah...saya mmg suka makan masakan kampung ni.orang belah kelantan buat urap banyak guna isi ikan dan santan pekat mmg sedap kak pah..potong cili api pastu perah asam limau fuhhh...pengsan(asyik pengsan bila nampak makanan sodap)

ibundo said...

nurul,
kalau tak ada nasi panas, makan nasi sejuk pun jalannnnn..

sue,
ada tanam poko pisang ke

cikmanggis,
kpah selalu gak guna santan pekat. lagi lemak gitu kan? ada staff kakpah orang kelantan dia buat kerabu nangka. mak ai... memang pengsannn haha..

Deliah's Deli said...

esok nak cari jantung pisang! :)

ibundo said...

del,
kat tempat ko ada orang jual jantung pisang ke haha..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...