Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, September 20, 2011

Macaroni goreng

Mula-mula ingat nak buat macaroni bakar tetapi last minute tukar rancangan.  Jadilah macaroni goreng. Harini bundo nak cakap dua tiga baris je sebab banyak benda yang belum setel.


Bahan:
1 bungkus macaroni direbus empuk. 
400 gm daging kisar ramlee
2 ulas bawang putih dicincang halus
1 biji bawang besar didadu
2 biji tomato didadu
1/2 tin kecil tomato puree
1 botol sos spageti kimball perisa cendawan
1 tin cendawan butang dihiris nipis
1 senduk gulai cili kering yang dikisar
beberapa tangkai daun sup dan daun bawang dihiris kasar



Tumis bawang putih hingga naik bau.  Masukkan cili kering. Goreng sehingga garing. Masukkan daging cincang dan masak sehingga air daging kering.  Masukkan bawang, tomato puree dan sos spageti. Gaul. Rasakan garam. Kemudian masukkan pula cendawan dan spageti. Gaul hingga masak.  Akhir sekali masukkan tomato yang didadu dan daun sup.  Angkat.  Kalau nak lebih terangkat, lebihkan cili.  Lidah melayu bundo ni memang suka pedas.

Sekian.

ibundo

8 comments:

ady said...

as-salam ibundo
pagi2 tengok macaroni goreng ibundo ni buat ady lapar lagi...suka macaroni yg basah2 macam tu..sedap!!!!

Anna Qawina said...

tumpang bf ye kak..mls nak masak..hehe

Cheq Sue said...

baru dok fikir nak buat makaroni goreng...tgk akak buat ni kira jadi dah la..

Sue @ Nenie said...

Salam..Nak komen 2 3 baris gak..

Nampak sungguh sedapppp.....

Chik Mimi said...

assalam kak pah nampah sungguh sedap

Ena said...

N3 KAKPAH NI MEMBANTU ENA NAMPAKNYA.. LEH BUAT UTK POT LUCK RAYA.. HEHEHEH.. TIMER KASIH KAKPAH..

Juwita Jamaludin said...

sedap kak.. suka macaroni goreng

ibundo said...

salam semua,
maap tak jawab komen satu-satu. bizi tak habis lagi. tk sebab datang..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...