Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, September 13, 2012

Rozel Lemon

Apa kabar.  Agak lama juga bundo menyepi.  Maaf tak menjawab komen dalam n3 lepas. Bundo ada bizi sikit sebab membuat beberapa projek... haha projeklah sangat.
Kesian juga pada yang lalu lalang tepi dapur bundo ni asek je lah tengok donat keledek. Lagi sekali nak cakap, donat keledek itu sangatlah sedap hokey? Siapa yang masih teragak-agak nak buat ke tak nak buat, baiklah buat.

Kali ni bundo sediakan air ajelah ye.  Dahaga tu jalan kehulu kehilir hehe. Air ni penyedap tekak sesiapa yang tersangat dahaga.

Semasa bundo ke rumah kakak bundo di lembah keramat, dia bagi satu plastik besar bunga rozel.  Dulu bundo ada tanam pokok rozel di belakang rumah tapi sekarang dah mati sebab tumbang ditiup angin kuat. Nak tunggu hidup balik tak taulah bila.

Nak buat jus rozel senang saja.  Cuma rebus bunga rozel dalam periuk dan bubuh gula sesedap rasa.  Rebus sehingga warna-warna rozel itu keluar semuanya.  Hampasnya pula jangan dibuang.  Boleh diblender dan dibuat jem.




Untuk minuman ini, cuma tuang beberapa sudu rozel di dalam gelas dan perahkan dengan lemon sesedap rasa.  Tambah ais. Yumyum..



Silalah.  Kena hirup je sebab bundo terlupa nak letak straw.


ibundo

3 comments:

Shiela said...

Assalam bundo.. Mmg bagus jus rozel ni kan.. Byk khasiatnya.. My peberet ni..

Gee® said...

Aaaah..! nyamannya tekak...

JaSSNaNi said...

Assalamualaikum.. singgah sini plak.. Salam kenal ye bundo.. :)

wahhhh nyaman tekak kalau dapat minum ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...