Latheefa's Muslimah Collections

Monday, September 10, 2012

Donat Keledek

Orang dah lama buat donat ni bundo baru nak terhegeh-hegeh. Jiran bundo ada memberi keledek cukuplah besar.  Bundo dah tak tau dah nak buat apa dengan cik keledek ni. Goreng sudah, pengat sudah, masuk dalam kuah mee sudah tapi masih ada juga yang tinggal. Maka teringatlah pula pada donat ubi kentang kak wan yang telah ditukar-gantikan pada donat keledek yang menjadi satu hidangan hangat tak lama dulu. Bundo tak ingat siapa yang mulakan donat keledek ni. Tapi bundo ingat yang asalnya adalah dari kakwan. So, kakwan.. bundo letak resepi kakwan di sini yang telah diganti dengan keledek.



 Resepi asal :  Citarasawan

400 gm tepung gandum
11 gm ragi instant
200 gm keledek (asalnya ubi kentang)
2 sudu besar susu pekat manis
100 gm gula halus
75 gm mentega
1 biji telur
1/2 sudu teh garam
120 ml air

Gula aising untuk salutan
Minyak untuk menggoreng




Cara:
1. Kupas keledek, rebus empuk dan lenyek hingga halus ketika masih panas, sejukkan.
2. Satukan tepung, gula dan yis.  Gaul rata. Masukkan keledek lenyek dan bahan lain kecuali air. Gaul rata dan masukkan air sedikit demi sedikit dan uli sehingga menjadi doh yang elastik (bundo pakai pengandun roti)
3. Rehatkan adunan selama 15 minit dan tutup dengan kain/plastik sehingga mengembang.
4. Canai dan terap dengan acuan donat dan letak di atas dulang yang ditabur dengan sedikit tepung. Rehatkan selama 20 minit lagi sehinga mengembang.
5. Panaskan minyak dan goreng sehingga kekuningan.  Salut dengan gula aising.





Sedap.  Lembut. Orang yang tak ada gigi boleh kunyah pakai gusi aje hehe...

Sekian.


ibundo


15 comments:

Gee® said...

waaaa...ada lagi donut keledek tu Bundo? Gee nk vroom ke sana ni...

ibundo said...

gee..
ada. bundo goreng untuk makan beberapa bijik. Selebihnya goreng separuh masak dan simpan dalam peti ais.Mehlah sini. Syawal ada lagi ni. bundo hidang donat je hehe..

zila norazila said...

bundo.
sedapnya zila tgok..klu dapat mkn ptg2 camnie..algkah bahagianya:)

Chah said...

X aci!!! Sbb ada donut keeper ni....sedapnya bundo oi...nway....selamat ari ghayo bundo....hehe...rindu ai menggebu2 pd bundo!

kasihredha said...

suka...
saya panggil kuih keria :)

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

bundo terhegeh-hegeh ke??? kita tersengih-sengih sebab tak pernah makan.

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

bundo terhegeh-hegeh ke??? kita tersengih-sengih sebab tak pernah makan.

Shiela said...

sedap ni bundo wat minum petang..

rahel said...

Semangat menguli sudah mari..jemput makan donat keledek....enak banget...

izahdaut said...

donut feberettt. mmg bestt

mama sara nur said...

bundo...sedap tu makan cuaca mendung2 ni lapar dibuatnya he he
sy lg tak penah buat donut Keledek ni kalu labu atau kentang ada la he he

Rohah said...

lama sudah sy tak mendonat..mesti lembut bila ada ubi dalam donat.dulu prnah juga sy try,tp guna ubi keladi.mmg lembut.

cikmanggis said...

Gigi Cm masih kuat..nak kunyah jugak walaupun lembut hehe....dulu Cm pernah buat taruk kentang kali ni nak tiru kak pah bubuh keledek..mesti ada bau bau kuih keria..bau tak kak pah?

Jun said...

kak Pahhhh..apo buek tu? sonyap yooo...lately ni jun byk try resipi dr dapo akak ni tp byk x ambik gambo so x update lah..mcm malas jek rasa, hehe. tp timakasih lah ye..kongsi2 respi2 sedap belaka..ayam minang tu sodapppp...kna masak lg lah br leh update, hehe

Norzie hany said...

Sedapnya bundo....mmg fav saya donut ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...