Latheefa's Muslimah Collections

Sunday, September 16, 2012

Air Halia Serai

Kesahnya semalam bundo pergi spa urut-urut kaki yang dah lenguh sampai tahap tak boleh tahan. Sampai situ bundo tengok ada muka baru.  Bundo tanya mana minah indon yang lagi dua orang.  Dia cakap, balik kampung masa raya dah tak balik-balik.

Minah yang ngurut kaki bundo ni cukuplah peramah orangnya. Sampai tak bagi peluang langsung bundo nak berinternet.  Ada saja benda yang nak dicakapnya.  Tapi dia punya urutan... aduuu.. sedap betul. Tau je mana nak picit.  Tau je mana yang sakit.

Buk!.. ibuk ni banyak angin ni.
Ha.. kat sini buk. Keras sangat ni betisnya.

Dia pun bercerita tentang moyang, nenek, maknya yang semuanya mengamalkan jamu.  Moyangnya hidup sampai umur 100 tahun.  Neneknya sekarang berumur 90 tahun tapi masih mikul padi. Biar bener deh!!



Maka dia pun bagilah resepi air halia nak buangkan angin.

3 batang serai dititik
Sebesar tapak tangan halia tua dititik
5 cawan air

Rebus serai dan halia sehingga tinggal sebanyak 3 cawan sahaja.
Bila mahu minum, campurkan dengan madu sesedap rasa.



Ibu kalo mau bikin lebih ya boleh. Asalkan serei nya diganjilin. Bisa 5 batang, 7 batang.  Airnya juga diganjilin deh. 7 cawan, 9 cawan. Gitu...
Minumnya pagi satu cawan, petang satu cawan.




Burppppp... memang satu hari ni asek keluar angin je bundo. Angin dalam perut ni menggelodak nak keluar.

Mau cobak? Silah.... hehe



ibundo


9 comments:

laskar pelangi said...

Tak pernah lagi cuba air halia/air serai.Sedap ke ibundo?

rahel said...

Salam Bundo...
Wah...sama pulak kita punya style ye...Rahel pun rajin buat air halia serai....memang nyaman ooo....

khairiah khaizu said...

Salam ibundo.....best tu...kena cuba gak nie sbb saya pn byk angin sampai senak2 perut saya ble angin tu dtg....

Bicara Kak Noor said...

salam Bundo
saya tak pernah buat lagi air ni tapi saja nk bagitau gelas kita sama lah heee tapi saya bubuh air sejuk je heee

ibundo said...

laskar pelangi,
Halia rasanya pedas. Bila minum ada rasa pedas2 kat tekak. Kalau dah biasa, okay je.. bubuh honey sampai terasa.

rahel,
oo ye ke. Lega rasa perut dan badan bila angin dah keluar.

khairiah,
Wkslam. cubalah. Insyaallah lega.

Nor,
haha ye ke. Bundo beli kat tesco.

Chah said...

Bundo resepi air utk buang angin sekali ngan buang lemak plak bundo!

ijayuji said...

Salam ibundo! Best ni klu sngin byk kuar rasa lega jerr perutnya mcm kosong gitu :D tp kena duk kat umah tak boleh g jln2 luar bahaya hihihi...

Gee® said...

Mekasih yer Buk bg resipi buang anginnya... tak sabar mau mencobak nih...

ibundo said...

chah,
resepi buang lemak tu sonang je chah. Minum je air halia tu takyah makan benda lain hehe

ika,
salam. kalau terkeluar angin, buat buat tak tau je atau buat2 sama mengutuk sapa yang tak bermoral keluarkan gas tengah khalayak ramai kehkeh.

gee,
cobak deh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...