Latheefa's Muslimah Collections

Saturday, September 8, 2012

ikan merah masak asam

Pagi tadi sibuk masak sebab anak-anak mengajak kawan-kawan mereka datang makan-makan sempena syawal yang belum berakhir.  Sementelah dah masak, bundo ajaklah juga staff yang tak berapa kerat tu  datang sama.  Bundo masak ala kadar saja dengan bantuan anak-anak dan bibik.

Selesai masak bundo lari sekejap ke pasar seni di kl sebab menemankan sepupu membeli cenderahati untuk dibawa pulang ke jakarta. Lama sungguh bundo tidak ke sana. Sepupu-sepupu bundo sibuk mencari barang kenangan, bundo sibuk mencari barang untuk bundo jadikan prop untuk fotografi. Yang bundo puas hati sangat, bundo dapat penepuk lalat yang dibuat daripada rotan haha. Sebelum ni bundo beli yang plastik tetapi sekejap dah rosak dikerjakan dek faris cucu bundo.




Lauk ikan ni bundo buat semalam. Sedap dihirup hirup kuahnya dan dimakan bersama nasi panas.  Tapi ikan sekarang ni mahal sungguh. Kalau nak dibandingkan dengan ayam, lebih murah ayam tapi sebab dah muak makan ayam, belilah juga ikan walaupun mahal.  Satu ekor ikan merah ni harganya 32 ringgit.  Ayam sekor baru 12 ringgit.





Bundo masak satu ekor ikan merah sebab yang makannya ramai. Adjustlah bahan ye..
1 ekor ikan merah
1 inci lengkuas sebesar ibu jari kaki *
1 inci halia *
4 biji buah keras *
6 biji cili merah (cili besar) *
2 keping asam gelugur *
6 ulas bawang merah *
3 ulas bawang putih *
2 batang serai diketuk
1 kuntum bunga kantan dibelah 2
1 helai daun kunyit dikoyak-koyak
6 biji bende
2 biji tomato dipotong dan buang biji




Blender bahan yang bertanda *.  Tumis dengan sedikit minyak sehingga naik bau.
Masukkan air (pandai-pandailah mengagak).  Masukkan serai, bunga kantan dan daun kunyit.
Apabila mendidih, masukkan ikan.
Masukkan garam dan asam keping.
Masukkan pula bende dan tomato apabila hampir matikan api supaya sayur tidak lembik.



Sekian.

Salam dari,
ibundo

11 comments:

Gee® said...

sedapnya Bundo....

Shiela said...

Assalam bundo.. Kecur air liur nengok ni..

rahel said...

memang kecur je air liur tengok ikan merah masak asam ni...

ibundo said...

Gee,
kat tekak bundo ni sedap je gee hehe

shiela, rahel,
yang asam asam ni memang kecur je kan?

Asyifa Mustaffa said...

Salam Bundo,
sedapnya...tgk ikan tu...segar je...bunga kantan tu pulak...aduhhh...mmg menyelerakan lah...!

Amie said...

Ikan merah memang sedapkan Bundo... Amie suka masak berkuah kalau ikan jenis ni sebab nak jaga rasa segarnya.

CitarasaKu said...

Salam bundo...sedap nya makan lauk begini dengan nasi panas.

Naz / Nadz COSK said...

Assallamualaikum bundo..

Kak, Naz kalau ikan merah ni, masak apa pun Naz suka sgt.. mmg lazat dan best.. Isinya yang lembut tu, buat terlupa dah harganya yang dikira mahal gak tu..hihihiii...

zila norazila said...

salam syg bundo,
btl tu ikn skrg mmg mahal dr ayam..tp klu dh teringin nk mkn mmg x fikir pasal mahal kan..ikan merah mmg fav zila nie..:) sedapppnya:)

FnF Simple Life said...

Ikan merah mmg sedap... buat sup atau asam pedaS pun best... buat masak asam cam Bundo ni memang menambat selera betul laa

Sonia ~ Nasi Lemak Lover said...

Tengok pun air liur keluar , yummy !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...