Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, February 7, 2012

Sambal kosong

Sehari balik di melaka kami ambil kesempatan untuk makan ikan bakar di umbai. Kalau balik melaka, memang tak sah kalau tak makan ikan bakar.  Walaupun dah tahu ikan yang dibakar di situ tidak fresh macam dulu-dulu, kami tetap pergi jugak.  Walaupun tahu kadang-kadang ikan bakarnya tak adalah sesedap mana pun, kami tetap pergi jugak. Walaupun tahu cili kicap buat pencecah ikan tak seumphh yang kita buat sendiri di rumah, kami tetap pergi jugak.

Nama pun makan free.  Nama pun orang belanja.  Nama pun tak payah masak sendiri.

Satu keunikan ikan bakar melaka ialah, ia dimakan bersama nasi lemak.  Nasi lemaknya dibungkus kecil-kecil.  Nasi seciput dan sambal juga seciput. Semalam nasi lemak yang aku makan ada sedikit mentah.  Terasa ada beras yang belum sempat menjadi nasi yang sempurna. Sambalnya juga kalau dibandingkan dengan sambal yang aku buat, sedap lagi yang aku buat hiii..

Ha.. sebenarnya nak cerita pasal sambal akulah ni. Sambal yang kami makan bersama dengan nasi lemak shrek haritu. Nak resepi?



3 senduk gulai pes cili kering
4 ulas bawang putih dititik dan dicincang halus
3 biji bawang besar ditumbuk atau diblender kasar
1/2 inci halia ditumbuk halus
2 batang serai dikerat anggaran 1 1/2 inci, kemudian diketuk
1 sudu besar gula
air asam jawa secukupnya
1 sudu besar serbuk ayam knorr


Cara:
Panaskan minyak.  Biar banyak untuk menggaringkan sambal.  Ia boleh dibuang kemudian.
Tumis halia, bawang putih dan serai sehingga wangi. Masukkan bawang besar.  Masak sehingga bawang betul-betul masak dan kering air. Kemudian baru masukkan cili. Masukkan pula garam,gula dan serbuk ayam. Goreng sehingga cili garing. Masukkan air asam.  Adjust rasa supaya semua rasanya lengkap. Apabila masak, buang minyak yang berlebihan.

Sedap sambal yang dibubuh serai ni. Tapi pastikan ditumis dulu bersama bahan tumbuk/blender sebelum masukkan cili. Cubalah. Boleh juga ditambah ikan bilis atau udang kering.

ibundo

3 comments:

Liza said...

salam bundo...Liza pun kalau g melaka, xsah kalau xg mkn kat umbai...dah jd satu tradisi pulak..padahal mcm yg akk cakap la, bknnya sedap pun, sambal nasi lemak pun ciput jer...kedekut...hihihihi

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Adoh1 podehnya sambal.....kecur airliur dibuatnta

Cekgu Maz said...

salam...emm sedap nyer sambal...lapo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...