Latheefa's Muslimah Collections

Monday, February 13, 2012

Udang garing daun kesum

Menyelak majallah saji februari, bundo terjumpa dengan satu resepi goreng udang yang nampak sedap. Bila bundo mencubanya, ternyata memang sedap.  Di sini bundo nak kongsi resepi ni terutamanya bersama mereka yang belum membeli saji februari.



 Bahan:
500 gm udang

Bahan perap:
1 sudu kecil serbuk cili
1 sudu kecil serbuk kari
1/2 sudu kecil lada hitam
1 sudu besar tepung jagung
sedikit garam





Bahan cincang:
6 ulas bawang putih
3 cm halia
1 tangkai besar daun kesum
1 tangkai kecil daun selasih
1 tangkai kecil daun kari
1 biji cili merah
1 biji bawang besar (bundo tambah)

minyak untuk menggoreng



 Cara:
1. Kelar bahagian belakang udang dan bersihkannya
2. Gaulkan udang bersama bahan perap dan biarkan seketika. 
3. Panaskan minyak dan goreng udang sehingga garing.  Angkat dan toskan minyaknya.
4. Keluarkan minyak dan tinggalkan lebih kurang 2 sudu besar sahaja.  Tumis bawang putih, bawang besar  dan halia sehingga agak garing.
5. Masukkan cili merah diikuti daun kesum, daun selasih dan daun kari.
6. Sentiasa kacau supaya tidak hangus. Goreng sehingga garing.
7. Masukkan semula udang dan gaul rata.



Bila makan udang ni, tak payah buang kulit sebab rangup dan boleh digigit dan dikunyah-kunyah begitu saja.



Mahu cuba?  Cubalah.....

ibundo


5 comments:

Kak Sam said...

Udang ada dalam esbok tapi daun selasih pulak takde. ermmm cam mana erk

Yat Maria said...

Salam K Pah

kita belum beli lagi Saji bulan ni..boleh jugak kita amik resepi ni..sebab rumah kita ni kalo udangkan..sayik2 sambal tumis hehe..no idea..:)

Chah said...

Whoaaa pe kes yg 3 pat ekor nk kuar dr bekas tu? Tk sabar nk relakan diri dingap la tu...hehe, tq bundo, adala idea nk godek udang cemana, walopun saya bkn penggemar tegar udang..tp resepi nk buat ai ilang haus sbb deguk degak dok telan air liur...hiii

Qasey Honey said...

wow...sedapnya tgk menu ni..lagi2 geram tgk udang yg terjuntai2 tu...hehehe

ibundo said...

sam,
tak payah daun selasih pun tak apa.

yat,
udang sambal tumis petai sodap.

chah,
yang terjuntai tiga eko tu bundo dah booking orang lain takleh amek.

Qasey,
hehe.. sapa amek kena babab..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...