Latheefa's Muslimah Collections

Sunday, February 12, 2012

Tenggiri Berlado Tempoyak

I am a  tempoyak lover and there are bottles of tempoyak in the refrigerator and in the freezer. It was made fresh from the durian taken at our dusun durian a few months ago. Durian yang tak habis makan, buat tempoyak.

My children dont like durian as much as I do. Neither do they like tempoyak, especially the smell. But suprisingly, when I make sambal goreng-added-in tempoyak, habis pulak tu.


 Bahan:
5 keping ikan tenggiri dilumur kunyit dan garam dan digoreng
2 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih dicincang
1/2 inci halia*
6 biji cili merah segar*
15 biji cili api*
3 sudu besar tempoyak
1 sudu besar perahan limau
garam
serbuk perasa kalau suka


Blender bahan yang bertanda*
Ikan digoreng dan ketepikan. Keluarkan minyak dari kuali dan tinggalkan anggaran 3 sudu besar. 
Tumis  bawang putih sehingga naik bau. 
Masukkan bahan kisar. Masak sehingga garing.
Masukkan pula tempoyak, air limau, garam dan serbuk perasa.
Apabila masak, masukkan ikan.  Gaul dan angkat.



That'a all for today.

ibundo

10 comments:

Mas said...

perh...kalau bab tempoyak ni...
mas like sesangat...
sedapppnya tengok..
boleh try nanti nie..he3

Cheq Sue said...

kak pah.. dolu saya pun tak makan tempoyak tapi sekarang dah gila pulak dengan rasanya. Saya ni kalau masakan orang negori suka nak tengok tapi xleh nak makan...pijor dalam perut.. :)

Gee® said...

awww!! menggodanya....

Totie@Tomy said...

sodap....

Chik Mimi said...

mmg akak tempoyak lover nak copycat ler kak nampak sangat sodap itew sambal tempoyak

hazila said...

Saya pun ada stok tempoyak 2 bekas dalam esbok padahal sorang je yg makan.

Uncle Lee said...

Hello Ibundo, I have never eaten this....ikan goreng sambal ada.....but your this dish looks so delicious.
Masuk mulut lupa nama mak, ha ha ha.

Looking at this dish makes me wish I am your neighbour.
Then I bring durians for you, maybe dapat jemput datang makan, ha ha ha.
Dapat makan ni, da guarantee tiga pingan nasi lichin.
You have a nice day and keep a song in your heart.
Lee.

ibundo said...

Mas,
wargh.. samalah kita

cheq sue,
sapa yang perut nipis memang cepat pijar hii.. tapi bagi yang dah selalu makan pedas, kalau tak pedas tak kaw langsung. Tu yang nak ratah cili je tu.

ibundo said...

gee,
makan jilat-jilat jari

totie,
sodap..

cik mimi,
irresistable

hazila,
tulah pasal. Tak semua yang suka makan. kat rumah bundo ni pun adalah dua tiga kerat je yang suka.

ibundo said...

uncle lee,
thanks for dropping by. I think you've been staying overseas for too long and missed the fun of eating local food hehe..
Anyway, jemputlah makan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...