Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, October 16, 2012

Siomay Ayam

Salam buat semua pengujung.
Dah baca majallah kitchen online keluaran Oktober?  Pada yang belum baca, cubalah selak-selak.  Mungkin anda terjumpa sesuatu yang menarik di situ.

Resepi bundo harini nak kata mudah tak juga. Kenalah keluar beberapa titik peluh baru siap. Tu belum campur peluh yang menitik semasa mengambil gambar.
Ha.. terus saja pada resipi ye.  bundo tak pandai nak bercakap panjang. Daripada penat-penat luahkan perasaan tapi orang baca skip skip, baik bundo straight to the point.




Bahan:
Kulit wantan (di tesco ada jual)
300 gm dada ayam, cincang halus
100 gm udang, kupas dan cincang kasar
2 ulas bawang putih cincang halus
2 batang daun bawang hiris halus
1 sudu teh sos ikan
1 sudu teh minyak bijan
1 1/2 teh garam
1/4 sudu teh lada putih serbuk
1 butir telur
50 ml air sejuk
3 sudu besar tepung jagung




Cara:
1. Campur ayam, udang, bawang putih, daun bawang, sos ikan, minyak bijan, garam dan lada putih. Aduk rata.  Masukkan telur dan air sejuk. Gaul.
2. Tambah tepung jagung. Gaul.
3. Ambil selembar kulit, isi dan lipat sisinya. Sembur dengan air di sisinya.
4. Kukus di alas daun pisang yang disapu sedikit minyak lebih kurang 20 minit.



Bundo makan dengan sos cili je.
Sekian.


ibundo

8 comments:

Gee® said...

wow! menggoda mata dan tekak...

norzila said...

betul betul betul...owsemmm........zila suka wantan ni...nyummmy.......

Chik Mimi said...

cantik la bundo

Qasey Honey said...

semakin hari semakin cantik gambo kt dapur bundo ni..suka tgk..mjadikan makanan yg disajikan nmpk sedap sgt

Mamasya said...

Aslmkum Bundo.
sy belum pernah mkn siomay...
tp nampak menarik disusun dan hias gitu..

Mamasya said...

Tahniah Bundo muncul di majalah Kitchen on line.gambar2 pun cantik dan menarik.

Bicara Kak Noor said...

TAHNIAH JUgak dari saya Bundo,mmg bundo layak lah masuk majalah tu gambar Bundo yg cantik dan menarik,siomay ni anak2 mmg suka sngat tapi tak pernah buat pun boleh lah try resepi Bundo ni thanks ya nnti nak try lah

Rohah said...

yummy sekali resepi ni...tahniah kak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...