Thursday, August 30, 2012

Nasgor Jala

Terjumpa resepi nasi goreng dibungkus dengan telur jala, terus berdendam untuk mencuba. Untuk membuatnya senang banget. Tapi untuk percubaan pertama ini, bundo buat sikit saja.

Nasgor?  Setiap kali ke jakarta, bundo pasti akan terjumpa dengan istilah baru.  Orang indon suka mencipta istilah dengan menggabung-gabungkan perkataan sehinggakan kita susah untuk faham. Nasgor adalah gabungan perkataan nasi goreng.  Seperti juga pisgor, gabungan pisang goreng.  Jadi, untuk resepi ini bundo pinjam perkataan mereka, nasgor, nasi goreng.




Resepi asalnya bundo ambil dari majalah sedap bilangan 44.  Asalnya, nasi goreng yang dibuat adalah nasi goreng tomato tetapi bundo gantikan dengan nasi goreng tomyam.

Bahan jala:
3 biji telur
3 sudu besar tepung gandum
secubit garam
setitik pewarna kuning
1 sudu besar air

Bahan nasgor:
500 gm nasi putih
1 dada ayam sederhana besar didadu
3 ketul bebola ikan didadu 
1 biji bawang putih dicincang halus
2 ulas bawang merah dihiris nipis
4 batang daun bawang dipotong kecil
1 sudu besar pes tomyam
garam secukupnya





Cara membuatnya:
1. Jala: Pukul ringan telur, garam dan air. Tuang perlahan sedikit demi sedikit ke dalam tepung gandum dan kacau rata supaya tidak bergentel.  Sekiranya bergentel, putar sebentar didalam blender.
2. Masukkan ke dalam karung plastik tiga segi. Potong hujungnya untuk membuat lubang (jangan besar). Buat lorekan di atas kuali tidak melekat seperti membuat roti jala (cuma yang ini guna lubang satu). Ketepikan. (Dapat 4 keping telur jala)
3. Nasgor: Panaskan sedikit minyak.  Tumis bawang merah dan bawang putih.  Masukkan ayam, kacau sehingga berubah warna.  Masukkan bebola ikan. Gaul.  Masukkan pes tomyam dan garam.  Gaul.  Masukkan nasi putih dan gaul rata.  Bila hampir masak, masukkan daun bawang.
4. Bentang sehelai jala, letakkan nasi goreng dan bungkus kemas.



Sekian, yumm..yumm..

ibundo

6 comments:

cikmanggis said...

sekali pandang nampak cam roti jala.Sungguh kreative kakpah ni :) .jika cm nak makan ni rasanya kena gulung banyak banyak baru kenyang hehe.eh kak pah dah buat open haouse dah?

Liza said...

salam lebaran bundo...menarik nmpk nasgor tu, tp bab nk menggulung yg tak tahan tu...hiihihi

Amie said...

Cantik jala kuningnya tu Bundo...

ASH said...

bagus untuk buat jualan..

Rohah said...

unik je bunyinya..enak gayanya..

Unknown said...

wihh enaknya....Obat Rematik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...