Latheefa's Muslimah Collections

Friday, November 9, 2012

Asam pedas kaw

Kalau orang nisemilan tak boleh lari dari lemak cili api, orang melaka pula dengan asam pedas. Kalau mertua datang ke rumah, bundo kena sediakan asam pedas yang kaw.  Kalau tak siaplah kena kritik. Kuah asam pedas tak boleh cair. Mesti pekat.
Mula-mula dulu puas juga nak adjust. Lama-lama dah kira bolehlah. Dan bila dah boleh tu, kita boleh je nak ubah suai sana sini.  Bundo suka versi yang ini.



Bahan:
1 ekor ikan siakap
1 inci halia *
1 inci lengkuas *
3 biji buah keras *
3 batang serai *
2 biji bawang besar *
4 ulas bawang putih *
25 biji cili kering *
1 sudu besar belacan *
1 batang bunga kantan
3 tangkai daun kesum diambil daunnya
1 helai daun kunyit
sebesar ibu jari asam jawa digaul dengan setengah cawan air
Air secukupnya (agak-agaklah )
Bende atau terung (bundo tak bubuh sebab stok takde)




Cara:
1. Blender bahan yang bertanda *.
2. Panaskan minyak.  Tumis bahan yang diblender sehingga benar-benar masak dan terbit minyak. (Makan masa dalam 6-10 minit).
3. Tambah air asam jawa.  Gaul rata.  Tambah air secukupnya (jangan cair sangat).
4. Apabila mendidih, masukkan daun kesum, bunga kantan dan daun kunyit.
5. Masukkan ikan dan garam.
6. Masak sehingga kuah pekat.
Nota: rasa pedas, masam, masin kena belance. Tambah mana yang rasa tak cukup.



Jomlah rasa.  Sedap ni, hahaha.....


ibundo

11 comments:

Marsita yahya said...

salam bundo...trasa pedasnyer sampai sini...lama tak masak asam ni.

Gee® said...

Lamatak mkn asam podeh.... sedapnya Bundo

Rohah said...

cantekkk kaler asam pedas...kaw tu yg takleh tahan tu..

Bicara Kak Noor said...

asam pedas mmg tk pernah ditolak apa lagi tngok yg merah2 tu lapaw teruss lah Bundo cayang..

Mas Sani said...

assalamualaikum, slm perkenalan dr sy :)

cntik betul gambar2 makanan bonda, terlopong mas tgk hihi..

asam pedas bonda memang kaw...
mas pun suka asam pedas tp lbh suka kuah yg cair lps tu bubuh bender byk2...best!

zinnur'ain the love of my life said...

salam bundo .. menggodanya asam pedas bundo ni .. terus rasa teringin ... hu hu huuu ... gambar2 masakan bundo semuanya menawan ... :D

mimie said...

kak...peberet saya gak nehhhh....
mmg org melako x leh larik dari asam podeh ni... terliur2 tgh ni tawww....

hazila said...

Salam Bundo,

Ada lauk ini dengan nasi hangat pun dah cukup bagi saya. Confirm tak angkat kepala.....

mama sara nur said...

assalam bundo
hari ni tgk org tayang asam pedas je emmm sedaplah he he ujan2 ni lapo je kan

Shiela said...

memang betul betul kowww.. nengok pon dah meleleh ayor lior ni.. :b

Amie said...

Woooo... asam pedas kuah berlenang-lenang... pengsan terus!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...