Latheefa's Muslimah Collections

Wednesday, June 13, 2012

Pengat keledek caca merba

Pengat keledek caca merba. Kau nan ado? bak kata hazwan ali, haha.  Bundo gemar gak nengok selebriti-selebriti ni masak. Ada yang betul-betul boleh masak.  Ada yang main bantai je. Kadang-kadang bundo bayangkan yang bundo tengah sama berketuntang dalam dapur masterchef tu. Seronok tak shahariah bila masak dalam keadaan tertekan. Rasanya kalau bundolah dalam situ, baru round pertama dah keluar sebab kepala boleh blank wo tak tau apa nak masak dalam keadaan macam tu. Hah.. beranganlah kau bundo weh..

Tapi dalam rumah sendiri kita memang seorang masterchef.  Kalau masterchef ni tak ada, hah.. makan nasik bungkus lah jawabnya korang.



Masak apa harini bundo.  Macam-macam.  Tapi nak keluar dalam sini kena beratur tunggu turn. Mana-mana yang patut tunggu tu boleh simpan dulu kot kot nanti malas masak boleh je gunakan untuk buat n3 baru.  Ye tak. Bukan tahu pun masak bila kan.

Pengat keledek caca merba ni belum basi lagi.  Masih ada suku periuk kat atas dapur tu. Periuk kecik je. Sesiapa yang tertinjau-tinjau kat tingkap dapur tu kalau nak cedok semangkuk, cedok lah. Halal..

Pengat ni kalau letak aiskrim satu scoop sedap gak ni. Kalau tak pun golekkan durian seulas. Uish.. meleleh air lio den.



Bahan:
2 biji keledek sederhana besar dipotong dadu kasar
1 cawan ca ca direndam dulu 1/2 jam
1/2 cawan sagu mata ikan direndam 1/2 jam
1/2 cawan gula pasir (boleh tambah ikut citarasa)
1 sudu kecil garam
Santan secukupnya (1/2 biji kelapa )
2 helai daun pandan

Rebus caca dalam santan hingga 3/4 empuk. Masukkan daun pandan.
Masukkan keledek.
Bila keledek hampir empuk, masukkan gula, garam dan sagu mata ikan.
Kacau selalu supaya santan tidak pecah.



Lepas tu bolehlah makan. Makan panas boleh. Makan sejuk masukkan dalam peti ais pun sedap juga.

Sekian.

ibundo

12 comments:

Asyifa Mustaffa said...

Salam Bundo,
ish....sy dah smpi kat tingkap nie...nak cedok skit...bole ker? hehe...

sy pun x berani nak masuk m/chef tu...ada gak anak2 buah syorkan suh p masuk...huhuhu...tdk la...sy mmg x bole masak di bawah tekanan...mmg x kan menjadi punya...! serius sy ckp...hehe....

Bicara Kak Noor said...

salam bundo,simpan sikit utk saya esuk ya ni dah malam lah nak makan pun nnti gemuksss hehe,simpan dlm petiais tau biar fresh sikit esuk saya amik hee sebab sedap tu nampak tak tahan lah

Qasey Honey said...

asslm Bundo...QH pon xbrani nk masuk masterchef tu..mau jadi pserta ptama yg tkeluar nti...haha...

aduhhh pengat caca marba tu sedapnye bile dipandang...kalau dpt drasa mesti lagi btambah sedap ni...hihi

Norzie hany said...

Assalam bunda.
Sedapnya nama resepi pengat bunda ni...sedap kalau makan masa suam2.

Shahriah Abdullah Novelis said...

As'kum Bundo hhaahaa.. mau tak pengsan!! macam nak rak kat dapur MCM tu.. rasa macam nak lari balik rumah aje malam2 hari bila semua dah tidur hehehe..

Wah! Bundo bila bundo buh nama resipi Bundo ni dengan nama caca merba.. ingat lagi kisah masa di MCM dulu tu.. ingat lagi Mastura buh nama ni hehehe... tu dulu..

Resipi bundo ni lagilah mabeles gituh! wahh nak cedok kat celah tingkap tu jangan tutup tau! takot tersepit heehehhe

ibundo said...

asyifa,
dah cedok ke belum. Tengok tak luak ni..

noor,
dah simpan dalam peti ais dah. Kang jangan lupa datang ambek ye.

QH,
jangan pandang lama2.

Norzie,
hmm.. lemak lemak manis gitu.

sha,
O ye ke mastura letak nama tu haha.. Rakan2 MCM sha dulu tak ada blog masak-masak ke.

yan's cottage said...

salam....ibundo
bila menjengoh aje kat cini hoi.....!!!ada pengatlah...mulalah ingat mak kat kg ni.....
bukan apa bila balik je mesti makan pengat......he....he !!!!!

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Ibundo :)

Hawa suka kalau mkn bubur caca nie sejuk2 sbb dah pekat sikit hehehe
sejuk jer lalu kat tekak hehehe

~ Cik Azz ~ said...

Kek ghumah sey ado bubur caca ni.. Tapi bolum buek lagi laa.. Dah lamo dah boli.. Jangan sampai berkumbang dah la...

Tak tau bilo nak buek.. Sbb skang ni tukang makan takdo kek ghumah.....

norhanim md zain said...

Salam ibundo....sedap bubur caca nie..panas sejuk mesti gap 2 mangkuk..:))

Rohah said...

alahai ibundo,nyamannya terasa bila masukkan dalam peti ais dulu, pastu baru pulun..hmmm...terasa-rasa dah kat mulut nih..

GreenJade said...

bundo ikut ati nk tapau je semua bubur caca marba ni..hihihihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...