Latheefa's Muslimah Collections

Wednesday, February 27, 2013

Tempe goreng sotong berkunyit

Salam.
Setelah seminggu dapur ini terbiar baru hari ini tergerak untuk menulis sedikit. Kurang sihat beberapa hari lepas. Menu kali ini pun simpel sahaja. Bila badan letih, selera kurang, masak pun cincai-cincai.

Ada masa-masanya bundo ni rasa malas masuk dapur. Tengok ini tak kena, itu tak kena.  Akhirnya ambil kunci kereta dan beli lauk yang sudah sedia masak di kedai makan.  Tapi seringnya yang dibeli itu tidak berapa kena pula dengan tekak.  Dah balik rumah, dah masukkan ke dalam mangkuk, dah rasa mulalah komplen 'aku masak lagi sedap'.

Ada sekali tu bundo beli gulai pucuk ubi. Sampai rumah tengok kuahnya cairrrr sangat.  Bundo repair. Bubuh santan, masak lagi sampai daun ubi betul-betul empuk dan masukkan tempoyak dua sudu besar .  Hah.. baru malatop.
Selalunya macam tu lah kan?  Buat sendiri lagi bagus.  Tapi kalau dah sesekali malas, memang rasa macam nak bergolek-golek saja atas tilam sambil layan drama korea. Ooopss bundo tak layan drama korea ni. Kalau dah malas, beli je lah  ye tak.  Lepas tu jangan heboh nak komplen apa-apa.



Masak cincai macam ni bundo buat masa bundo malas jugak.

Bahan:
6 ekor sotong dipotong bulat
1 bungkus tempe didadu sederhana besar
2 biji kentang didadu sebesar saiz tempe
1/2 capsicum merah didadu kasar
1/2 capsicum hijau didadu kasar
1 biji bawang besar dibelah 6
2 ulas bawang putih dicincang halus
1/2 sudu kunyit
garam



- Tempe digaul sedikir garam dan kunyit.  Goreng lembut (jangan garing).  Ketepikan.
- Kentang digoreng sehingga masak.  Ketepikan.
- Keluarkan minyak dari kuali dan tinggalkan agak sesudu besar.  Tumis bawang putih sehingga wangi.  Masukkan bawang besar, kemudian sotong.
- Kemudian masukkan kesemua bahan lain.



Sekian.

ibundo

6 comments:

sabar dubai said...

Simple tp nmpk sedap bundo

lulus utami said...

Cucok untuk santap malam nich, makasih bundo atas resepnya.

Nooriah Abdullah said...

salam Bundo boleh buat esuk lusa ni tapi kena beli tempe dulu yg lain semua dah ado

zila norazila said...

sedapnya bundo..menu menarik nie..leh try jgk nnt..:)

INA said...

masak2 simple camnie lagi sedap bundo..

Rohah said...

cam ni yg enak..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...