Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, February 12, 2013

Ayam Kicap Bundo

Salam.
Rumah bundo ni memang selalu masak ayam.  Jadi tak heranlah kalau bundo asek tayang menu ayam haha.
Tapi budak-budak kat rumah ni tak muak-muak makan ayam. Kalau tak ayam, telur.  Kalau tak telur, sambal.  Senang betul hidup. Kalau masak ikan, sampai naik rentung ikan tu asek kena panaskan atas dapur. Ye lah.. tak habis, masuk peti ais. Kemudian reheat. Masuk peti ais balik.  Reheat balik.  Mana tak rentungnya hiii..  Akhirnya rezki si Jordan kucing bundo.



Ayam ni masak petang tadi. Sebenarnya nak masak lain tapi dah mata terpandang ayam, ambil je lah ayam. Sambal nasi lemak belen diorang bawak pergi piknik kat hulu langat pagi tadi, ada semangkuk. Cukuplah untuk buat rasa pedas-pedas sebab ayam tu  masak kicap, memang lah takde pedasnya. Kalau makan tak ada yang pedas, tak kaw.




Okay, resepi.
Bahan:
1 ekor ayam

untuk rebusan ayam:
1 sudu kecil lada putih
1 inci halia diketuk
1 inci lengkuas diketuk
2 batang serai diketuk
6 helai daun limau purut dibuang tulangnya
3 helai pucuk daun kunyit dipotong pendek
Anggaran 3 cawan air
1 sudu kecil serbuk stok ayam
secubit garam
secubit serbuk kunyit





Untuk goreng kicap:
3 ulas bawang merah ditumbuk kasar
3 ulas bawang putih ditumbuk kasar
2 biji bawang merah sederhana besar dipotong bulat
4 biji cili api dipotong dua
1 batang daun bawang dipotong pendek
1 batang daun saderi dipotong pendek
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap pekat
2 sudu besar kicap cair
1 sudu kecil gula
1 sudu besar jus limau kasturi/ lemon
2 keping hirisan halia dipotong julien



Cara:
- Masukkan ayam ke dalam periuk.  Tambah air sehingga ke paras ayam. Masukkan bahan-bahan untuk rebusan ayam.  Rebus ayam bersama bahan-bahan sehingga airnya tinggal separuh.
- Keluarkan ayam dan ketepikan air rebusan untuk kegunaan kemudian.
- Panaskan minyak.  Goreng ayam sebentar.  Sebentar saja agak-agak 3, 4 minit. Ketepikan.
- Keluarkan minyak dari kuali dan tinggalkan sedikit untuk menumis.
- Tumis bawang merah, bawang putih dan halia sehingga wangi.  Masukkan sos tiram, kicap pekat dan kicap cair.  Gaul rata.
- Masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan tambahkan dengan air rebusan ayam.  Masukkan sekali semua serba serbi yang ada dalam air rebusan itu.
- Tambah jus limau, gula, cili api dan rasakan masinnya.  Balancekan semua rasa.  Boleh tambah kicap, kalau kurang masin.
- Akhir sekali sebelum api ditutup, masukkan bawang potong, daun bawang dan daun saderi.



Jomlah makan!!!!

ibundo

2 comments:

Rohah said...

memanglah kan kak...ayam kicap tetapi dihati...kalau makan ngan nasi tak cukup,meratah sajelah pulaknya..lagi2 kalau dapat makan kaki ayam..sedap!!

zana fahmi said...

Ayam kicap ni favourite budak2 tapi mak budak, bapak budak pun tak boleh elak, tetap suka. Bila masak mcm ni sedap mkn gitu je, ratah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...