Latheefa's Muslimah Collections

Monday, February 11, 2013

Ayam Aneka Rempah AROMA

Hujung minggu yang panjang... ah seronoknya. Kepala kurang berserabut dengan kerja-kerja yang menimbun. Kurang sedikit. Realitinya kerja tak pernah pupus selagi nadi berdenyut.

Semalam bundo ke sogo bersama anak-anak. Biasalah, bapa anak-anak lebih rela duduk di rumah daripada sama-sama menyibukkan diri dalam aktiviti pandang-pilih-letak-cari lagi-sampai melepek. Biasalah perempuan. Kalau bukan begitu, bukanlah perempuan yang menyoping namanya. Akhirnya dapat juga apa yang dicari dan lawaknya, dapat juga apa yang tidak dicari.  Biasalah tu kan?

Sogo penuh dengan manusia. Sampai ke anak tangga manusia melepak.  Terasa macam berada di negara asing bukannya negara sendiri kerana rata-rata mereka yang melepak itu bukan orang kita. Teringat masa dulu-dulu ketika bundo masih muda.  Waktu tahun baru cina seperti ini kuala lumpur sunyi sepi. Lengang. Kedai yang dibuka boleh dibilang dengan jari. Shopping complex memang mati terus sampai tiga empat hari. Sekarang?

Lalu di stall menjual majalah bundo berhenti sebentar, mengambil majalah Aroma, menyelak mukasurat dan menunjukkan kepada anak yang belum melihat. Sebenarnya sudah beberapa hari berkira-kira untuk membuat satu n3 berkenaan dengan ini. Setidak-tidaknya sebagai tanda besar hati bundo kepada pihak Aroma yang telah sudi menampilkan bundo dengan resepi entah hape-hape memenuhi beberapa helai mukasurat dalam Aroma februari itu. Memang kebetulan semasa dihubungi bundo sibuk tahap gaban. Memang tidak ada masa langsung untuk memasak resepi-resepi baru. Namun pihak Aroma berpuas hati saja dengan resepi-resepi yang telah pernah bundo siarkan di dapur ibundo. Terima kasih.

Di bawah ini salah satu resepi yang dimasukkan. Bundo kongsikan di sini kerana bundo belum pernah kongsikannya bersama anda di sini.






1 ekor ayam
3 sudu besar rempah kari
2 sudu besar rempah kurma
2 sudu besar rempah briyani
250 gm santan pekat
2 cawan santan cair
2 batang serai dititik
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunya lawang
3 biji buah pelaga
4 kuntum bunga cengkih
8 biji buah kurma dibuang biji
Segenggam bawang goreng

Bahan dikisar halus:
6 biji cili kering
3 biji buah keras
1 inci lengkuas
1 inci halia






Cara:
1.       Tumis bahan kisar dan rempah empat sekawan sehingga wangi.  Kemudian masukkan rempah-rempah yang telah digaul dengan sedikit air.  Masak sehingga rempah garing.
2.       Masukkan ayam, serai dan masak sehingga air ayam kering.  Kemudian masukkan santan pekat dan santan cair.
3.       Tambah garam.  Apabila kuah agak pekat, masukkan buah tamar dan bawang goreng.






Dapat juga melihat wajah sheila yang cantik comel di majalah ini. I love you shiela. Resepi-resepi dan foto-foto dari blog shiela selalu menggoda keimanan bundo.



Semalam baru sempat membeli majalah RASA mac dan di dalamnya dipaparkan airtangan beberapa bloggers otai yang sangat disegani di alamaya ini.  Belilah...




5 comments:

Shiela said...

I love u too Bundo.. :)
Saya pun dapat juga akhirnya melihat wajah Bundo yang manis dan tenang tu.

Menu ayam aneka rempah Bundo ni nampak sangat menarik. Pasti tak sabar nak makan bila terbau keharumannya tika dimasak.

Acik Erna said...

kak pah..tahniah kak pah..lagi kan..nak kono masak ni ikut resepi kak pah ni

Gee® said...

Tahniah Bundo... sedapnya lauk ayam tu...

Amie said...

Tahniah Bundo... dah tengok resepi2 Bundo dalam AROMA, Amie dah pun cuba satu resepi...apa namanya tu... cencaluk sambal hijau kot.

Charmey said...

alang.. poslaju ke putrajaya deh..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...