Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, December 1, 2011

Ayam Nanas

Salam pagi kamis.
Bulan december adalah bulan yang teramat bizi bagi bundo di antara bulan-bulan sepanjang tahun. Walaupun sekolah bercuti panjang, bundo tidak dapat bercuti kerana sibuk dengan persiapan untuk menyambut sesi persekolahan baru. Macam-macam yang hendak disiapkan. Macam-macam yang hendak dibuat.

Bundo tidak banyak masuk ke dapur pada bulan ni. Tidak juga dapat melawat kawan-kawan dapur mahupun meninggalkan sepatah dua komen.

Lauk ayam nanas ini bundo masak minggu lepas. Abah bundo suka makan lauk nanas terutamanya pajeri nanas.  Anak-anak bundo pula tak berapa suka.  Mereka lebih gemar makan ayam. Kiranya lauk ni dua dalam satu.  Siapa yang tak suka makan nanas, kuis-kuis je nanas tu dan ambil ayam.  Begitulah kaedahnya.



 bahan:
1/2 ekor ayam atau lebih dipotong kecil
1/2 biji nanas dipotong kecil
1 biji kelapa diambil santannya
4 sudu besar penuh rempah kari ayam
1 sudu besar penuh cili kering giling
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
3 sudu besar kerisik
1 sudu besar gula
3 ulas bawang merah dihiris nipis
2 ulas bawang putih dicincang halus
2 cm halia dihiris nipis dan dipotong panjang
rempah menumis 3 sekawan
2 sudu besar air asam jawa


-Panaskan sedikit minyak di dalam periuk.  Tumis bawang merah, bawang putih, halia dan rempah 4 sekawan. Setelah garing dan wangi, masukkan pula rempah kari, kunyit dan cilli kering.  Goreng sehingga masak.
-Masukkan ayam dan masak sehingga air ayam kering. Masukkan santan dan nanas.
-Setelah mendidih seketika, masukkan pula kerisik, gula dan garam.
-Masak sehingga kuah pekat.



Sekian dari bundo.  Sehingga berjumpa lagi.

ibundo

12 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam bundo..pagi2 dah ada resepi sedap ni.

Ummi said...

Assalam Bundo....amboiiii terliur tul tengok ayam nenas Bundo ni tauuu...satu kelainan eh...ngencess air liur Ummi tgk ni ^___^

Chah said...

Ya Rabbi, kecur betul liur saya bundo oiii....ratah tang nenas tu 4 mangkuk pun bisa!

Ann said...

salam bundo... nmpak sedap..bahan-bahan nyer lebih kurang pajeri yer...ala-ala kombinasi kari ayam + pajeri nenas... idea yg menarik tuk dicuba... :-)

Gee® said...

sedapnya bundo.... selalu masak nanas ngan ikan masin jer... nk try buatlah... share resepi yer bundo

Liza said...

salam bundo....sedapnya ayam mix ngan nenas tu...terliur pulak...

Amie said...

aduh Ibundo...enak banget nih! kecur terus tengok menu begini...

ibundo said...

Ros,
pekaba..

ummi,
ala ummi. cuba-cuba lah mana yang patut ye tak..

chah,
gulp.. o mak ai..

ann,
gitulah.. kombinasi pajeri dengan kari.

gee,
boleh terai gee

liza,
hehe.. jangan lupa lap ye.

amie,
agak enak jugaklah mie.

Nazrah said...

Salam Bundo... kalau ada nenas memang mengancam....

Mamasya said...

Aslmkum Bundo

pertama kali tengok ayam masak ala kari campur nenas gini...satu kelainan.sy suka nenas masak sekali dgn lauk gini...

ibundo said...

nazrah,
Salam.nanas boleh dibuat apa saja. satu keajaiban ciptaanNya.

mamasya,
Salam. Rasanya pun ala-ala kari pajeri gitu...

Diana @ Melley Mey said...

ayam bila d gandingkan ngan kari + nenas mmg sedap kan ibundo... nie ibundo ada letak kerisik yer.. wah pasti lg sedaaaap tu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...