Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, October 21, 2014

Sup Keledek Omputih Style

Salam.
Semasa  jenjalan di alam maya aku terjumpa foto yang nampak sangat menarik dan aku tertarik. Ternyata ia hanya gambar semangkuk sup keledek. Tapi kesannya pada aku, aku ingin menghasilkan foto yang hampir serupa.
Lantas aku siapkan beberapa keperluan untuk menghasilkan sup keledek dengan versi aku sendiri. Aku sisihkan beberapa bahan yang tidak perlu dan tambah beberapa bahan lain sesuai dengan selera kita orang melayu.



 

Aku mendapat hasil seperti yang aku mahukan.
Aku meletakkan mangkuk sup di depan anak aku.  Dengan mulut tejuih dia geleng geleng kepala tanda taknak. Aku kata, rasalah sikit.  Dia ambil sikit dan jilat di hujung sudu.
Eee taknak ar. Macam bubur baby je.
Ahak...
Dah namanya pun sup style omputih. Mushroom soup itu pun lebih kurang tu jugak kan.




Bahan:
1 cawan keledek yang telah dipotong cube
1/2 cawan carrot yang telah dipotong cube
6 keping cendawan tiram
6 ekor udang dibuang kulit
3 cawan stok ayam (atau 1 cube stok ayam+3 cawan air)
3 sudu besar santan kotak
1 biji cili api (pilihan)
garam secukup rasa

Cara:
-Rebus keledek, carrot dengan air saja sehingga empuk
-Masukkan cili api, udang dan cendawan tiram
-Masukkan santan dan sedikit garam
-Padamkan api, masukkan bahan ke dalam blender dan blender halus. (boleh juga tinggalkan beberapa ketul kiub keledek di dalam periuk)  Hati-hati kerana ia masih panas.
-Masukkan kembali bahan blender ke dalam periuk.  Jerang semula sehingga mendidih. Padamkan api.
-Semasa menghidang, taburkan dengan sedikit kacang (tak kesahlah kacang apa) dan daun bawang/sup.






Siapa yang nak berdiet tu elok juga makan sup macam ni.  Kenyang dan berkhasiat.

ibundo


5 comments:

Honey said...

Salam Bundo,

Ya Allah, sedapnya Bundo.. lama tak makan sup macam ni and cicah roti.. terliur..

Shamsiah Abdul Rahman said...

Cili api pun boh jugak..
Osah la oghang nisembilan eh..

aji nugraha said...

tak apa nih saya konsumsi makanan ini sementara saya mengkonsumsi Obat Asam Urat dari dokter..

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

obat alami tradisional said...

sangat enak sekali... tar saya bikin ahh kayanya mantab nih,,,,Pengobatan Alternatif Diabetes Melitus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...