Tuesday, October 21, 2014

Sup Keledek Omputih Style

Salam.
Semasa  jenjalan di alam maya aku terjumpa foto yang nampak sangat menarik dan aku tertarik. Ternyata ia hanya gambar semangkuk sup keledek. Tapi kesannya pada aku, aku ingin menghasilkan foto yang hampir serupa.
Lantas aku siapkan beberapa keperluan untuk menghasilkan sup keledek dengan versi aku sendiri. Aku sisihkan beberapa bahan yang tidak perlu dan tambah beberapa bahan lain sesuai dengan selera kita orang melayu.



 

Aku mendapat hasil seperti yang aku mahukan.
Aku meletakkan mangkuk sup di depan anak aku.  Dengan mulut tejuih dia geleng geleng kepala tanda taknak. Aku kata, rasalah sikit.  Dia ambil sikit dan jilat di hujung sudu.
Eee taknak ar. Macam bubur baby je.
Ahak...
Dah namanya pun sup style omputih. Mushroom soup itu pun lebih kurang tu jugak kan.




Bahan:
1 cawan keledek yang telah dipotong cube
1/2 cawan carrot yang telah dipotong cube
6 keping cendawan tiram
6 ekor udang dibuang kulit
3 cawan stok ayam (atau 1 cube stok ayam+3 cawan air)
3 sudu besar santan kotak
1 biji cili api (pilihan)
garam secukup rasa

Cara:
-Rebus keledek, carrot dengan air saja sehingga empuk
-Masukkan cili api, udang dan cendawan tiram
-Masukkan santan dan sedikit garam
-Padamkan api, masukkan bahan ke dalam blender dan blender halus. (boleh juga tinggalkan beberapa ketul kiub keledek di dalam periuk)  Hati-hati kerana ia masih panas.
-Masukkan kembali bahan blender ke dalam periuk.  Jerang semula sehingga mendidih. Padamkan api.
-Semasa menghidang, taburkan dengan sedikit kacang (tak kesahlah kacang apa) dan daun bawang/sup.






Siapa yang nak berdiet tu elok juga makan sup macam ni.  Kenyang dan berkhasiat.

ibundo


6 comments:

Honey said...

Salam Bundo,

Ya Allah, sedapnya Bundo.. lama tak makan sup macam ni and cicah roti.. terliur..

Unknown said...

Cili api pun boh jugak..
Osah la oghang nisembilan eh..

Unknown said...

tak apa nih saya konsumsi makanan ini sementara saya mengkonsumsi Obat Asam Urat dari dokter..

Susan said...

It's really nice and meanful. it's really cool blog. Linking is very useful thing.you have really helped lots of people who visit blog and provide them usefull information. What are some of the cheapest places to travel to in the world? From Asia to Africa and Europe, Things to do 's got budget breakdowns for the cheapest places.

Unknown said...

At Home Roots Property Management, we're passionate about helping our clients meet their financial goals. Our team of residential rental experts understands the ups and downs of our market, and we work with our clients to find solutions to their biggest management headaches. Property Management Northwest Arkansas

Mobile app development company said...

Very interesting blog. Thanks for sharing. I would like to share information about appconsultio. Our iOS app development company in Pune experts are seasoned in the art of turning your unique concepts into reality. Whether you're a startup aiming to disrupt the market or an established business seeking to expand your digital footprint, we're your trusted partner on this exciting journey.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...