Latheefa's Muslimah Collections

Monday, October 20, 2014

Puff mudah le sangat

Salam.
Bangun tidur pagi semalam dah pasang angan-angan nak buat cheese cake. Ada resepi ciskek yang macam dah jadi viral kat fb. Nak jugak cuba nak tau kesedapannya tahap mana.
Tapi habis breakfast, selongkar peti ais cari creamcheese aku entah ke mana. Habis semua benda dalam peti ais aku keluarkan. Tak jumpa.  Pandangan dari sudut positifnya, kemaslah nampaknya
peti ais aku jadinya.

Tanya bibik, dia tanya aku balik.. krimcis tu apa buk. Aku explain gitu gini.
Dia tanya lagi.. tauhu ke.
Sudahnya aku give up. Decided buat puff sajalah sebab hari sebelumnya aku ada beli puff pastry.
Bukak freezer nak ambil pastry, aku ternampak ceamcheese aku enak je tertonggok di situ.
Sambil keluarkan creamcheese yang dah jadi air batu, aku terbebel-bebel menyalahkan orang yang meletakannya di situ dan bibik aku  mandang terkebil-kebil untuk memahamkan apa yang aku cakap.
Argh...




Puff pastry jenama kawan aku beli ni. Beli pack kecik isinya rupa-rupanya hanya 10 keping. Jadi, dapatlah 10 bijik je. Sepuluh bijik tu ibarat pejam mata sekelip, bukak balik dah licin pinggan. So, kalau famili besar, dan kena hari cuti hujung minggu, pastikan buat banyak banyak.




 Bahan untuk inti:
8 batang jejari ketam
1 biji bawang besar
1 biji tomato
1 tangkai daun ketumbar
2 sudu besar cheezy mayonis
sedikit garam
sedikit parsley kering
1 biji telur




 Cara:
1. Jejari ketam dipotong pendek
2. Bawang didadu kecil
3. Tomato dibuang isi dan dadu kecil
4. Daun ketumbar dipotong pendek
5. Masukkan kesemuanya ke alam mangkuk,  gaul bersama cheezy mayonis dan garam.
6. Ambil sekeping pastry, letak inti di tengah, tabur sedikit parsley dan lekatkan hujung pastry yang bertentangan.
7. Telur dipukul dan sapukan ke atas pastry.
8. Bakar.



Sekian. Nak cuba, cubalah. Kena cari cheezy mayo tu dulu. Mayo yu yang buat inti tu sedap.

ibundo

8 comments:

Gee® said...

Best tuuu.... nak..!!

Gee® said...
This comment has been removed by the author.
Honey said...
This comment has been removed by the author.
Honey said...

Salam Bundo,

Whoa! Simple tapi must be delish! Nanti saya cuba ya Bundo

Umie Jazz said...

Assalam ibundo..simple..dan nampak pun mmg sedap

aji nugraha said...


I really liked this story interesting website and increase knowledge for me . is there Obat Stroke The world 's most powerful

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

obat alami tradisional said...

sangat enak sekali... tar saya bikin ahh kayanya mantab nih,,,,Pengobatan Alternatif Diabetes Melitus

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...