Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, October 16, 2014

Buang toksik

Siapa yang taknak buang toksik dalam badan. Semua orang nak.  Cuma yang tak waras saja yang tak endah. Almaklum sajalah, dengan umur yang macam ni macam-macam benda yang dah tersangkut dalam setiap ruang dalam bahagian dalaman anggota ni.
(Membuat aku teringat yang sinki aku petang tadi aliran air keluar agak tersekat-sekat.  Mesti ada lemak dan sisa makanan yang dah menyumbat saluran batang paip. No..no..no.. panggil plumber kat sini dah seratus ringgit. Aku buat sendiri saja.  Insyaallah tau.)

See, saluran paip tersumbat kita kena lancarkan perjalanannya balik. Kalau boleh dengan kos yang paling minima. Tak payah keluar ratus-ratus.
Saluran darah tersumbat?
Urat temurat yang tersumbat?
Be careful... cegah sebelum parah adalah lebih baik.



Ada kawan mengesyorkan apple cider dengan honey.
Aku buat.
Pagi-pagi semasa perut kosong aku bancuh segelas air dengan satu sudu besar apple cider dengan 1 sudu besar madu. Tak boleh guna sudu besi.  Mesti guna sudu plastik atau kaca. Apa hujahnya kenapa tidak boleh, tidak pula aku bertanya. Aku percaya kesannya akan berkurangan.
Petang sebelum aku dinner aku minum lagi satu gelas air campur apple cider dan madu.
Sudah dua bulan aku amalkan.
Kesannya?
Nak kata sakit sendi aku berkurangan, ia macam tu jugak. Nak kata letih letih aku hilang, ia masih ada. Cuma yang aku perasan nature's call aku pagi pagi tersangat mudah.  Tak adalah payah duduk termenung lama-lama.
Dan dua kali doktor memeriksa tekanan darah aku dalam masa dua bulan ni, bacaannya 120/80. Muahh... teramatlah cantik.




Masalahnya kita ni, masyarakat kita lah, sukaaa sangat benda yang manis-manis. Air nak yang manis. Kuih suka yang manis. Kadang-kadang masak lauk pauk pun tambah gula begitu punya bersudu sudu sampai terasa sangat kemanisannya.
Kalau dah sakit, takde manisnya lagi hidup kita ni.
Bukan tak boleh. Boleh. Tapi biarlah moderate.
Aku pun tau yang tekak kita ni suka benar benar nak rasa yang sedap-sedap. Kalau dah tawau habau mana ada sedapnya ye tak. Mmm..kena pandai kotrol la.

Macam air ni. 
Lemon memang dah terkenal dengan khasiatnya. Bila kena gaya, air lemon ni bukan saja boleh menghilangkan dahaga, malah boleh mempunyai daya kesan pada kesihatan kita juga.
Jom buat lagi bersama bundo..

1. Lemon-pudina-green tea

I mug besar air
1 uncang  teh hijau
1 biji lemon
beberapa helai daun pudina

1. Teh  hijau direndam dengan sedikit air panas. Masukkan teh hijau ke dalam mug dan ditambah air kosong sehingga 3/4 mug.
2. Potong melintang 1/2 lemon.  Perah 1/2 ke dalam air. Setengah lagi dihiris nipis dan masukkan ke dalam mug.
3. Masukkan daun pudina.  Kacau rata.
nota: kalau ingin rasa sedikit manis, bubuh 1 sudu kecil madu ke dalam air.




2. Lemon-peach pudina

1 mug air
1 1/2 biji buah peach
1/2 biji lemon
Beberapa helai daun pudina

1. Blender satu biji buah peach dengan air
2. Hiris nipis separuh  peach
3. Masukkan air peach yang telah diblender ke dalam mug.
4. Masukkan jus lemon daripada 1/2 biji lemon
5. Tambah dengan hirisan peach dan daun pudina.
6. kacau rata.



Minuman ini boleh diambil segera atau simpan dalam peti ais sejam dua untuk mendapatkan rasa sejuk dan segar apabila kita meneguknya.



Sekian.

ibundo


11 comments:

cheq da said...

Boleh dicuba petua ni...

Amie said...

Wah! Cantik tekanan darah tu Bundo... & terima kasih bagi banyak tips utk buang toksik. Amie setiap hari suka letak hirisan lemon dalam botol / jug air kosong.... itu ajelah yang ada...lemon he hehhehe

Kak Rose said...

mekasih kongsikan, dah try tapi dengan buah2 yg lain... nnti nak try apple cider n madu tu pulak...

Zaitun said...

Salam kakpah...terima kasih kongsi petua.

Rohah said...
This comment has been removed by the author.
Rohah said...

Bagus Bundo, nak tak nak je nak amalkan benda yg mudah ni kan...saya pun jarang amalkan

Umie Jazz said...

InsyaAllah akan saya cuba ibundo..tq diatas perkongsian...

aji nugraha said...

sedap sekali hmmm,,,,,,jadi ngiler liatnya...
Khasiat Jelly Gamat Gold G treating Disease Obat Rematik

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

obat alami tradisional said...

sangat enak sekali... tar saya bikin ahh kayanya mantab nih,,,,Pengobatan Alternatif Diabetes Melitus

zyana said...

Menarik.. Sy gemar hirisan epal dan kulit kayu manis d rendam 1 jam. Sedap sgt bau yg wangi dan rasa yg manis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...