Latheefa's Muslimah Collections

Saturday, November 1, 2014

Bundo's Roast Chicken Briyani

Salam. Agak lama juga gambar sup omputih di bawah tu tak bergerak-gerak.
Lebih seminggu kot.

Ahad minggu lalu semasa parking kereta di pasar borong sri kembangan, aku bertanya hasben menu dinner untuk petang tu. Hasben jawab buat je lah apa-apa asal makan. Teringat yang aku dah lama tak masak nasi briyani, aku cadang nak masak nasi briyani untuk makan malam. So, aku beli 3 ekor ayam saiz kecil dan siap dipotong empat bahagian.

Haritu pasar borong memang agak lengang.  Banyak parking space. Tak payah nak berebut
dan bertunggu-tunggu pun. Agaknya orang masih di kampung masing-masing bercuti sempena perayaan deepavali. Aku je yang dah lama tak berbondong-bondong balik kampung macam diorang.

Pendek cerita, balik rumah sambil masak untuk lunch, sambil aku marinade ayam untuk aku panggang belah petang. Aku suka perap lama-lama biar rasa spices dia masuk sampai ke dalam. Lepastu aku masukkan je besen berisi ayam yang aku marinade tu dalam freezer. Masuk dalam freezer sebab peti ais aku dah nak termuntah dengan bermacam mendaalah.
Ye la, takdelah nak suruh ayam tu beku. Sekali sekali keluarkan kejap sambil balik-balikkan ayam.  Lepastu masukkan balik dalam freezer.

Tapi tengahari tu lepas zohor aku sakit. Pinggang aku sakit. Sakit sampai aku terpaksa pergi hospital. Dan bila sampai hospital, lepas jumpa doktor, lepas cek itu cek ini, doktor masukkan aku dalam wad. Besoknya pula doktor yang lain masukkan aku dalam bilik bedah dan keluarkan beberapa ketul batu karang dari dalam buah pinggang aku. Empat hari aku duk hospital.
Begitulah ceritanya kenapa sup omputih aku tak begerak-gerak.




Sebenarnya aku dah terlupa tentang ayam yang aku dah marinade dan dah pun beku dalam freezer. Sehinggalah anak aku bertanya ayam apa yang ada dalam besen dalam freezer tu. Baru aku teringatkan nasi briyani aku yang sepatutnya aku buat ahad lepas.
So, pagi-pagi tadi lepas subuh aku keluarkan ayam supaya dia defrost.
Tengahari, dengan pertolongan anak dan bibik, aku selesaikan tugas yang tertangguh hampir seminggu.

Bahan marinade ayam:
ekor ayam dipotong 4 (aku masak 3 ekor)
1 sudu besar halia yang telah diblender
4 ulas bawang putih ditumbuk lumat
1/2 tin kecil tomato puri
2 sudu besar rempah briyani
3 sudu besar minyak zaitun
1 sudu kecil garam
1 sudu kecil parsley kering
1 sudu kecil oregano

Gaul semua bahan dan perap bersama ayam. Perap sekurang-kurangnya 2 jam.
Kemudian bakar dalam oven.
Nota: Air yang dikeluarkan ayam semasa ia dibakar, enak untuk dijadikan sos.


Bahan nasi:
rangka 1 ekor ayam (kalau tak ada, bahagian tulang ayam pun okay)
500 gm beras basmathi
3 sudu besar penuh majerin/butter
1 biji bawang besar dihiris nipis
3 ulas bawang putih dihiris nipis
1 inci halia dihiris
2 sudu besar rempah briyani
1/2 tin kecil tomato puri
1 tin susu cair
1  batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 kuntum cengkih
3 biji buah pelaga

1. Rangka ayam direbus.  Air mestilah cukup untuk dibuat sup dan untuk masak nasi.
2. Panaskan majerin. Tumis bawang putih, bawang merah, halia dan rempah tumis sehingga masak. Kemudian masukkan rempah briyani. Gaul sebentar dan tutup api.
3. Bersihkan beras. Masukkan tomato puri, susu cair dan bahan yang telah ditumis.
4. Tambah dengan air rebusan ayam sehingga cukup untuk memasak nasi. Masukkan garam.
5. Tanak nasi seperti biasa. Boleh tambah daun pandan atau daun ketumbar untuk menambah wangi nasi.



Salsa:
2 batang timun
1 biji bawang besar
3 biji tomato
1 sudu kecil gula
garam
1/2 biji lemon diambil jusnya

1. Timun dibuang biji dan dipotong dadu kecil
2. Tomato dibuang biji dan dipotong dadu kecil
3. Bawang didadu
4. Gaul semua bahan

Sambal:
8 biji cili api
5 batang cili besar hijau
1 biji bawang sederhana besar
1 tangkai daun ketumbar
garam secukupnya
1 sudu besar gula
1/2 biji lemon diambil jusnya

Blender semua bahan. Masukkan ke dalam mangkuk




Ayam aku tu kan..perghhh sodaappp. Agaknya sebab seminggu kena perap.  Memanglah rasanya semua masuk dalam daging dalam tulang pun.

Sekian.


Ibundo

7 comments:

Bicara Kak Noor said...

assalamualaikum bundo, lama nya saya tak singgah sini, smoga bundo cepat baik, itu lah kita merancang allah pun merancang jugak, takpe lah nasib baik ayam tu dah masuk frezer buatnya terlupa kat luaw mmg terlebih marinade tu bundo kan, sedap sangt nasi beriani tu mesti terlajak laris ni kalau makan

zana fahmi said...

Lama tak nampak entry bundo, sedap ni...

cheq da said...

nasi briyani ni pun sedap

aji nugraha said...

Nampak enak sekali,,,,hmmmm saya sedang mengkonsumsi Obat Rematik Jelly Gamat Gold G. tidak bermasalahkan mengkonsumsi ini

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

obat alami tradisional said...

sangat enak sekali... tar saya bikin ahh kayanya mantab nih,,,,Pengobatan Alternatif Diabetes Melitus

Rizkian Adi Putra said...

Aku ingin membuatnya di rumah, izin untuk menyalin resep !!

http://obatgondoktradisional.jellygamatluxor.biz/pengobatan-terbaik-untuk-sinusitis/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...