Latheefa's Muslimah Collections

Monday, July 14, 2014

Terung balado

Kalau kerap mengintai dapur orang memang sah sah lah ada saja resepi yang bakal dibawak balik.
Dua tiga hari lepas aku mengintai dapur Jee Fauziah Samad. Singkap bawah tudung ternampak terung berlada yang cukup menaikkan selera. Waduhhhh... dahlah aku ni memang hantu terung berlada. Kalau makan kat restoren wong solo, terung balado tu memang wajib oder. Bersiut-siut pedas pun tetap sedap tahap gaban bak kata budak budak.

Resepi terung balado yang aku buat sebelum ni lain daripada resepi Jee. Aku rasa yang ini lebih mengancam. Mintak maaf Jee, bundo tumpang share dengan yang lain ye.





BAHAN2NYA:

6 biji terung
cili merah dan cili api (ikut suka)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
setengah cawan udang kering (dicuci dan tos)
minyak






 CARANYA:

*Terung dibelah dua. Kemudian digoreng atau bakar setengah masak. Kalau goreng, guna sikit jer minyak. Kemudian ketepikan.
*Goreng udang kering hingga garing atau rangup guna api sederhana. Ketepikan.
*Tumbuk cili merah/cili api, bawang besar dan bawang putih.

*Tumis dalam minyak sama goreng udang tadi. Bila dah naik bau dan garing, masukkan terung. Golek2 sampai rata selama kira-kira lima minit. Pastu sebelum tutup api,  taburkan udang kering yang digoreng tadi dan gaul rata.
Bubuh sedikit saja garam sebab udang kering dah masin.



Sedap berselera masa makan.  Cubalah.

ibundo




1 comment:

Gee® said...

Bundo...bestnya terung... hari ni nk masak terung goreng ikan bilis...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...