Latheefa's Muslimah Collections

Sunday, July 13, 2014

Sup wantan

Salam hari ahad.
Cerita cerita pasal makan dan masak-masak tak sedar harini dah nak setengah bulan kita berpuasa. Cepat benar rasanya masa berjalan. Terasa sayang nak tinggalkan bulan Ramadhan yang banyak membawa barkah ini. Tapi itulah hakikatnya. Masa akan terus berdetik dan berlalu. Kalau kita tidak menafaatkan dia maka selamanya kita berada dalam kerugian.

Seorang kawan pernah bertanya kepada aku ;
Dalam umur aku sekarang apakah perkara yang paling mahu aku lakukan...
Kata aku; Apabila aku menoleh ke belakang aku lihat banyak sangat perkara yang sepatutnya aku buat  tetapi oleh kerana kejahilan, tidak tahu, malas, tidak mahu buat, tidak berkeyakinan dan seribu lain dalih membuatkan perkara-perkara yang patut aku buat aku sisihkan begitu saja.
Sekarang, bila aku memandang ke depan, aku lihat perjalanan aku semakin pendek dan hampir sampai ke penghujung jalan.
Jadi, at this age i have to learn to choose wisely. Have to be selective of what to do. Omit yang remeh temeh dan buat perkara yang boleh menjadi penyuluh sampai ke hujung jalan.

Adik adik yang muda belia, dont ever feel that you are still too young to do good deeds. Ajal maut tidak mengira umur. Jadilah muslim sejati. Paling penting solat lima waktu jangan diabaikan kerana dialah tunjang kepada segala kebaikan.


Okay, pasal makan.
Kita buat sup wantan ya.





Bahan:
Kulit wantan (boleh dibeli dipasaraya)
1/2 rangka ayam (ada dijual dipasaraya juga)
10 biji chicken balls dengan sayuran (kalau tak ada, guna apa-apa balls pun ok)
2 tangkai daun sup
2 tangkai daun bawang
2 cm halia muda
2 siung bawang putih titik
1/2 sudu teh serbuk lada sulah
2 1/2 liter air

Bahan inti:
200 gm isi ayam dicincang halus
150 gm udang dicincang kasar
5 biji cendawan butang dicincang halus
1 tangkai daun bawang dicincang halus
1/4 sudu kecil serbuk lada sulah
sedikit garam
1 sudu besar tepung jagung




Bahan kuah:
Rebus rangka ayam, halia, bawang putih, daun sup dan daun bawang sehingga naik aroma dan air tinggal anggaran 2 liter.
Tapis ke dalam periuk lain. Buang hampas.  Yang tinggal hanya air sup yang jernih. Ketepikan

Bahan inti:
Campurkan semua bahan inti. Kacau rata. Masak sekejap di dalam kuali leper.
Sudukan inti ke dalam kulit wantan. Lipat dalam bentuk tiga segi. Guna sedikit air untuk melekatkannya. Lipat hujungnya ke belakang dan ketemukan kedua lagi hujungnya.  Lekatkan dengan air.
Buat sampai habis.

Didihkan kuah sup tadi.
Masukkan lada sulah dan garam secukupnya.
Masukkan balls.
Kemudian masukkan pula wantan. Wantan mengambil masa tak sampai 5 minit untuk masak.  Terus padamkan api.

Bila menghidang, taburkan bawang goreng dan hirisan daun bawang.

Sekian.

ibundo



3 comments:

Shamsiah Abdul Rahman said...

Assalamualaikum Bundo,
Macam nak kono buek jo ni..
Tapi Sham boli wantan yg ready made la..

- express..

Gee® said...

Alahai...sodap nmpknya tu Bundo... nyum2x

RAJA ZARINA RAJA OTHMAN said...

Assalamualaikum
lama sudah x berblog rindu mskn n resepi bundo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...