Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, June 27, 2013

Pais ikan cendawan shitake

Salam dan selamat menjalani puasa sunat kamis bagi yang berpuasa.
Sudah bersedia untuk menghadapi Ramadhan yang bakal menjelang tiba? Mudah-mudahan dengan izinNya kita semua berkesempatan untuk kembali menyambut Ramadhan bulan yang penuh keberkahan.

Apa kata kita jadikan pais ini sebagai salah satu menu berbuka. Untuk menyediakannya takde lah susah sangat. Bahan pun tak perlu bersusah payah.  Pakai apa yang ada di dapur pun kira okay.




Bahan A:
4 ekor ikan cencaru dibuang tulang dan potong kecil. (boleh guna ikan lain.  Ikan ni saja yang ada dalam peti ais)
10 biji cendawan shitake dihiris nipis
50 gm santan pekat
1 sudu teh serbuk stok ayam
1 biji telur
1 helai daun kunyit dihiris halus
6 helai daun limau purut dihiris halus
2 batang daun bawang dihiris halus
garam secukupnya
1 sudu besar  jus lemon

Daun pisang secukupnya

Bahan B:
Bumbu halus (blender)
8 ulas bawang merah
4  ulas bawang putih
3 biji buah keras
2 biji cili merah besar
2 biji cili api (kalau suka)
1/2 inci halis
1/2 inci kunyit
2 batang serai





Blender semua bahan kisar.  Masukkan ke dalam mangkuk berisi bahan A.
Gaul rata. Rasakan garamnya.
Bila dah kira okay, bungkus dalam daun pisang dan kukus sampai masak.

Boleh juga kalau nak buat pais dua dalam 1.
Letak sedikit nasi di atas daun pisang dan letak pula isi ikan bersebelahan.  Bungkus dan kukus.  Jadilah seperti gambar yang ada nasi tu.



Sekian. Bundo ni rasa macam kelamkabut je. Tak reti nak cerita panjang-panjang. Update ni kira okalah jugak kan?


ibundo

6 comments:

hazila said...

Salam Bundo,
Sesuai buat juadah berbuka ni...

Ita Rossi said...

salam Bundo,

Buat terliur jerk! Boleh masuk list berbuka utk Ramadhan nnti.

adda syuhada said...

adda suka sangat ngn cendawan shitake ni...yummyy...

Shamsiah Abdul Rahman said...

Assalamualaikum Bundo,
Yg hat bebungkuih dongan nasi skali ngan lauk tu, cam yang selalu arwah atok bawak poei bokal tiap kali nak ke sawah lak.
Sodappppp.. wangi lak tu.
Elok2 bokal tuk atok, cucu eh lak yang lobih2..
Laaaahaiiii...

Gee® said...

Air tgn bundo mmg selalu menyelerakan... sedapnyaaa

zila norazila said...

salam bundo..
bole buat hidangan bersahur nie..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...