Latheefa's Muslimah Collections

Tuesday, January 17, 2012

Salad sosej kentang

Salam semua.
Kita sentiasa tercari-cari resepi yang simpel. Terutamanya bila masa kita dicuri dan kita mahu menyiapkan hidangan dalam masa yang singkat.  Pada masa yang sama kita mahu ia tetap disukai oleh anak-anak.

Salad sosej kentang ini dapat disiapkan dalam masa yang saaaaangat singkat. Di samping itu bolehlah buat telur mata kerbau masak sos cili thai dan untuk menambat selera, tumbuklah sambal belacan.



Banyaknya sosej ikut kesesuaian. Dalam kata lain, ikut suka hatilah banyak mana nak buat.
Banyaknya kentang juga ikut kesesuaian. 
Mayonis juga pandai-pandai sendirilah.
1 sudu besar lada hitam ajishio (atau lebih/ kurang mengikut banyak sosej dan kentang)
lada hitam kasar
baby tomato beberapa biji dibelah dua
sedikit daun bawang dan daun sup untuk tabur
sedikit capsicum hijau dan merah didadu (aku tak bubuh sebab tak ada)
garam secukup rasa




Kentang dipotong wedges dan digoreng sehingga kekuningan.
Sosej dipotong menyerong.  Panaskan air dalam periuk dan bila mendidih masukkan sosej.  Rebus sebentar sahaja dan toskan.




Masukkan kentang yang telah digoreng, sosej dan bahan lain kecuali daun sup/bawang dan lada hitam kasar ke dalam mangkuk.  Gaul rata. Akhir sekali taburkan lada hitam kasar dan daun sup/bawang.
Sedia untuk di makan atau diratah.



Sekian.

ibundo

8 comments:

Diana @ Melley Mey said...

Assalamualaikum ibundo...
anak2 pasti suka kat menu nie kan akak.. semua bahannya mmg fav anak2... mmg menyelerakan tgk...

Ena said...

nampak sedap nye la kakpah.. dah ltegah lapor ni..

cikmanggis said...

saya suka resepi kecemasan begini kakpah..main campak campak dah pun siap dan yg pentingnya sedap:)

Kak Sam said...

Kalau dapat sepinggan pagi ni kan best

ibundo said...

diana,
salam. yang penting anak makan hii

ena, apa lagi.. amek lah pinggan.

cik manggis,
lama tak berbual ngan u. kpah pun sibuk manjang ni.

kak sam,
dua pinggan pun boleh.

Gee® said...

thanks ibundo... simple tp hebat!

fazliana said...

nie kalau mlas2 utk kteorg yg student nie bgos jgak klu try..

AzeedA said...

sempoilah kakpah!
tambah cheesy wedges nye sos tu misti lg mabelessss :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...