Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, March 28, 2013

Laboo o Laboo

Salam.
Kerja kalau kelamkabut ni memang tak semenggah. Ni ha... nak cepat-cepat buat posting ni. Mata ni macam dah tak boleh nak tenung skrin ni sebab mengantuk sangat.  Padahal baru jam sepuluh.
Hadei....
Terus jelah ke bingka laboo ni ye.  Sebenarnya tak tau nak namakan apa. Bingka pun bingka lah laboo.....




 Nak buat teramat senang.  Dapat idea ni bila tengok channel afc.

1 1/2 cawan (lebih kurang) labu yang didadu
3/4 cawan susu cair
3/4 cawan whipping cream
1/2 cawan tepung
1/3 cawan gula
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila



Labu direbus separuh masak.  Tapis dan ketepikan.
Bahan-bahan lain dimasukkan ke dalam blender.  Kisar sebati sahaja.
Tabur sedikit tepung dulang pembakar (tak kesahlah bulat ke 4 segi.  Janji yang kecil tak besar geabak).
Letakkan  labu.  Curahkan bahan yang diblender. 
Bakar lebih kurang 40 minit. Kalau cucuk dengan lidi tak melekat tu, dah masaklah tu. Bundo saja tak masak sampai berkerak.



Jemputlah!!!

ibundo

Wednesday, March 27, 2013

Marble cupcake

Sejak kebelakangan ini kerajinan berada di tahap merudum paling melampau. Sungguh tidak rajin. Tidak rajin untuk berlama-lamaan di dapur. Masak lebih kurang, dah.. Peliknya keinginan tekak dan perut untuk diisi tidak pernah pula berkurang. Malah makin menjadi-jadi.

Kejadian melihat lemak-lemak yang berlengkar di sekeliling pinggang dan bergayutan di perut ketika mencuba baju sambil membelek-belek keserasiannya dibadan di butik Anugerah Klasik petang tadi benar-benar menginsafkan. Arghh.. otak kata kurangkan makan.  Hati berdalih kalau tak makan macamana nak buat kerja... argh...

Jomlah kita tengok apa yang bundo buat ni.


Resepi paling sempoi.  Bagi yang tak pernah mencuba buat kek, bolehlah cuba. Senang banget deh.
Antara yang ramai-ramai datang ke sini mestilah ada yang tak pandai dan tak pernah buat kek kan? Bundo dulu pun antara yang ramai-ramai itulah. Betul cakap.  Tak pandai langsung. Buat mesti jadi lempeng ataupun jadi batu.



Bahan:
150 gm self raising flour
130 gm gula castor
150 gm majerin
3 biji telur grade B
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar serbuk koko
1 sudu besar air suam

Cara:
-Panaskan ketuhar.
-Pukul majerin dan gula hingga kembang.  Masukkan telur satu persatu.  Pukul sebati.
-Tepung diayak. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Gaul sebati. Tambah esen vanila. Gaul.
-Bancuh serbuk koko dengan air. Keluarkan anggaran 1 senduk adunan tepung dan gaul bersama bancuhan koko.
-Sudukan adunan asli dan sedikit adunan koko ke dalam acuan cupcake. Corak-corakkan dengan lidi sate.
-Bakar sehingga masak.
-Sejukkan dan hias ikut kreativiti.


Bundo buat cream hantam-sajalah-laboo. Namanya pun orang malas.
Ooops.. bundo makan seketul je tau.

ibundo


Saturday, March 23, 2013

Jantung Pisang sijantung hati

Bibik bundo pelik bila tengok bundo bawak balik jantung pisang.
Dia tanya buat apa dengan mendaalah tu. Bila bundo cakap untuk buat lauk, lagilah dia pelik sebab di kampung dia jantung pisang tu dicampak je bagi kerbau makan.

Bibik bundo yang dulu dulu yang datang dari semarang pelik bila bundo masak pucuk paku. Dia kata pucuk paku banyak tumbuh di sawah kat kampung dia tapi tak pernah dibuat lauk. Yang makan pucuk paku, kambing.

Mula-mula memang diorang tak makan walaupung dah terhidang depan mata. Biasalah dengan benda-benda yang dianggap pelik ni.  Tekak mengembang tak mau nak menelan. Tapi lama-lama dibelasah juga. Hah.. tau kau sedap.

Orang selalunya jantung pisang ni dibuat kerabu. Sedap kerabu jantung pisang ni. Dapat maakan tengahari lagilah sedap. Tapi bundo semalam masak dengan tempe. Uish.. sedap jugak.




1 biji jantung pisang
1/2 bungkus tempe (dalam plastik)
10 biji cili api
1/2 genggam ikan bilis
1 inci lengkuas diketuk
2 batang serai diketuk
2 ulas bawang putih diketuk
6 ulas bawang merah ditumbuk kasar
6 helai daun limau purut dibuang tulang dan dikoyak-koyak
200 gm santan siap
1/2 cawan air
1 sudu kecil serbuk stok ikan bilis
1 sudu kecil serbuk kunyit
1 keping asam gelugur
garam secukupnya




- Jantung pisang dibelah dua dan direbus sehingga empuk. Bubuh sedikit garam dalam air rebusan.
- Jantung pisang yang telah direbus ditoskan dan dipotong pendek anggaran satu inci pendeknya.
- Tempe dipotong dadu besar.
- Masukkan kesemua bahan ke dalam periuk dan masak sehingga kuah agak pekat.
- Siap.



Sesekali makan masakan kampung ni "monciyeh" peluh dibuatnya. Monciyeh tu vocab orang nisemilan kehkeh...


ibundo

Friday, March 22, 2013

Cencaru belah belakang

Susah benar mencuri masa untuk menulis di sini. Sudah jauh ketinggalan bundo ini daripada menjadi bloger tegar yang kerap memasukkan n3 baru buat tatapan anda semua..(er.. itupun kalau ada yang berminat untuk menjenguk apatah lagi menatap).

Apa kabar.
Diharap panas yang membahang dan kadang-kadang diikuti dengan hujan lebat tanpa amaran tidak membuatkan anda semua sakit tekak sebab terlalu banyak minum air batu.  Ah.. nikmatnya meneguk air es ketika baju melencun dengan peluh, tekak kering dibakar bahang mentari.. Ada kalanya terasa macam dipanggang di dalam panas terik. Mata ternampak-nampak ayam yang bergolek-golek berputar di dalam pemanggang di kota Mekah yang dulunya bertahun-tahun berharga sepuluh riyal tetapi kebelakangan ini sudah naik harga berbelas riyal. Rindunya.



Hot white coffe yang bundo teguk pagi tadi benar-benar menjalar di setiap urat dalam badan. Sebab itu cakap merapu.  Sebenarnya bundo elergic dengan cofee.. boleh weng weng.



Ikan cencaru sumbat memang menjadi kegemaran ramai orang kan? Lain orang lain cara membuatnya. Basicnya sama, yang lain cuma olahan. Cara bundo mungkin sama dengan cara anda. Tapi bundo letak jugalah di sini buat rujukan sesiapa saja terutamanya anak-anak bundo.

4 ekor ikan cencaru dibelah belakang (tak payah buang kulit keras)
1 cawan kelapa parut.
1 sudu besar udang kering
2 batang serai dihiris
2 biji cili merah (boleh ganti dengan cili api kalau nak pedas)
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit serbuk kunyit
1 sudu kecil serbuk ikan bilis
garam secukupnya
2 biji limau kasturi diambil jusnya

Cara:
- udang kering direndam dengan air panas.  Toskan dan goreng tanpa minyak.
- Blender udang kering, serai, cili, bawang putih, bawang merah. Campurkan bahan blender dengan kelapa parut.
- Tambah serbuk kunyit, serbuk ikan bilis, garam dan jus limau. Gaul rata.
- Goreng sebentar tanpa minyak dalam kuali. Angkat dan biar sedikit sejuk.
- Sumbat ke dalam ikan dan bakar di atas grill sehingga masak.



Mungkin anda suka cicah dengan air asam.  Bundo suka cicah dengan kicap yang dicampur hirisan bawang dan cili api serta perahan asam limau. Lagi banyak cili lagi kaw.

Sekian.


ibundo

Friday, March 15, 2013

Ayam nanas lemak tumis

Kelmarin bangun tidur mata tiba-tiba bertukar jadi biru. Hah, terperasan jadi biru. Terus tangkap cakap omputih. Bermonolog cakap omputih.  Bergaduh dengan kucing pun cakap omputih. That explains why I wrote omputih in previous n3 haha.

Janggal jugaklah sebab dah selalu cakap melayu dan merapu-rapu. Sebenarnya kan kalau kita nak capture ramai readers diluar dari dunia mesia ni, memang elok bebenaulah kalau kita amalkan tulisan kita dalam BI kan. Ramai je mereka yang di negara sejuk mejuk tu yang nak tau akan cara masakan kita di sebelah sini. Writing in english is surely a big bonus.



Resepi harini?
Ayam lagi.
Mak dan abah dulu ada bela ayam.  Macam yang bundo cerita dulu lah. Ayam tu tak adalah banyak mana pun. Cukup untuk buat bising semasa bertelur dan memekak berkokok pagi-pagi mengejutkan tuan rumah untuk sembahyang subuh. Tidur pun ikut suka hati masing-masing.  Ada reban, ayam ni lebih suka tidur atas pokok. Peliknya tak berdebab pulak jatuh.

Masa nak bagi makan, mak selalu teriak kuurrrrrrr!!!... bertaburan diorang datang. Makan tak susah.  Hampas kelapa.  Nasi yang tak habis dimakan. Semua dibelasah dek ayam. Jarang abah beli dedak makanan ayam. Dah ayam pun memang pandai cari makanan sendiri kan.  Kais sana kais sini dapatlah cacing.  Berebut-rebut bila dah dapat sekor.

Bila bundo dah berkeluarga, abah selalu sembelih ayam kalau kami balik kampung. Memang berpesta makan ayam kampung lah.  Apa lagi kalau tak masak lomak cili api. Masa tu ayam belaan mereka dah mula berdisiplin sikit.  Malam-malam sopan je masuk reban, tidur.   Mungkin sebab takut kena baham dengan biawak atau musang.  Abah pun dah beli dedak untuk ayam makan. Kesian agaknya ayam kurus kering sebab makan cacing je haha.

Pernah satu hari ayam abah mati sekor (ke dua?) sebab terlebih makan dedak. Halnya anak lelaki bundo yang tiga orang (masa tu) yang tengah naik dan ligat nakalnya, menabur dedak satu kampit kat belakang dapur. Apa lagilah, memang riuh rendah ayam ayam tu menerima rezki yang tak disangka-sangka.  Sejak tu, tiap kali kalau bundo bagitau yang kami nak balik kampung, abah dah ready awal-awal menyorokkan dedak ayam di tempat yang paling tinggi yang tak tercapai dek budak 3 orang itu.

Begitulah cerita ayam. Teringat pulak kat jalil hamid dengan lagu ayam dia.



Ok, resepi.  Kalau dapat ayam kampung memang best ni.

1 ekor ayam kampung
1/2 biji nanas saiz kecil dipotong tiga segi
1 biji kelapa diambil santannya (asingkan pekat dan cair)
1 inci lengkuas *
1/2 inci halia *
1/2 inci kunyit hidup (tambah sikit kalau tak cukup kuning) *
3 biji buah keras *
8 ulas bawang merah *
3 ulas bawang putih *
10 biji cili api (kurangkan kalau takut pedas) *
1 sudu besar pes cili kering
2 batang serai dititik
5 helai daun limau purut dibuang tulangnya

Cara:
1. Blender bahan yang bertanda *.  Ketepikan.
2. Potong nanas.  Ketepikan.
3. Panaskan 3 sudu besar minyak masak (lebihkurang).  Tumis bahan yang telah diblender sehingga masak.
4. Masukkan ayam dan biarkan sehingga air ayam keluar dan kering sedikit.
5. Masukkan santan cair. Masak sehingga ayam separuh empuk. Masukkan juga garam, serai dan daun limau purut.
6. Tambah santan pekat dan nanas.
7. Kalau nanas tidak cukup masam, tambah sekeping asam gelugur.
8. Masak sehingga ayam empuk dan kuah agaak pekat.




Makan dengan nasi impit pun sedap.
Sekian.....


ibundo

Thursday, March 14, 2013

kurma tulang tumis darat shiela style

Stumbled upon this recipe by shiela when I was head-scratching from what to cook for lunch. It was way far too  different from what I usually made. The ingredients, ways of coking it really made my curiosity stood up and won.

To thicken the sauce, I usually use candlenuts and thick coconut milk.  Shiela uses almonds and cashew nuts and just 200gm of ideal milk and water. Amazing. My head went off to kenduri kahwin where they usually serve kurma curry with thick sauce but most of the time the sauce taste more like too much rempah kurma. It spoiled the whole dish.

I, myself seldom cook kurma dish merely because of the strong smell that sometimes killed our appetite. But tell you what, try this original recipe by shiela and see the difference.




For the recipe, you have to go to SPICES JOURNEY and get it yourself. Copying and pasting is not allowed and I am too lazy to copy it word by word. But I did a little amendment though.  Just a little. Instead of using 1 kilo of tulang, I used 1/2 kilo tulang and 1/2 kilo daging cuting into big sizes.
If you have pressure cooker, use it because it takes soooo long to have them tender and good to bite.






Thank you sheila for always giving an eye-opener recipes. You are one of my pakar rujuk haha.. And congratulations too for your appearance in aroma again.




Care to have some?


ibundo

Saturday, March 2, 2013

Nasi Bolognese

Di rumah mak tua ada kepuk padi dimana padi yang sudah dituai disimpan. Masa itu kami tidak pernah membeli beras. Kami makan beras sawah yang padinya ditanam sendiri.  Beras baru rasanya tersangat sedap. Wangi.

Untuk mendapatkan beras, emak , nenek dan juga mak tua akan menjemur padi terlebih dahulu.  Sehelai tikar mengkuang buruk akan dibentang di laman rumah. Kemudian padi diletakkan di atas tikar. Emak akan meratakan padi tersebut memenuhi semua ruang tikar kecuali bahagian tepi yang ditinggalkan sedikit supaya padi tidak terkeluar.

Selalunya burung akan datang berterbangan dan hinggap mematuk padi.  Sekiranya bundo ada ketika itu, bundolah yang ditugaskan untuk menghalau burung.  Kadang-kadang dapat upah sepuluh sen.  Kadang-kadang dapat upah aiskrim malaysia. Selalunya dapat upah makan nasi saja.

Selepas beberapa jam dijemur, padi akan diangkat dan dimasukkan ke dalam guni. Nenek akan letakkan guni beras di belakang basikal yang ada 'kariyar', mengikatnya dan membawanya ke kilang beras di pekan juasseh. Abah juga akan berbuat demikian. Ketika itu jalan dari pekan pekan juasseh ke jemapoh hanyalah denai kecil yang selalu becak ketika hujan.  Kereta abah tidak dapat masuk sehingga ke rumah.  Abah tinggalkan kereta di rumah tok ulong di juasseh.




Di kilang beras terdapat satu mesen beras yang besar. Ada corong dibahagian atasnya di mana padi dimasukkan. Ada pula satu lubang di bahagian belakang dimana hampas-hampas padi itu keluar, terlonggok terus didalam sebuah tong. Beras yang sudah diproses ditadah terus masuk ke dalam guni yang mengandungi padi tadi. Semua proses itu berlaku sekejap saja tetapi masa menunggu giliran itu yang lama.

Pada hari-hari kami makan nasi beras baru, pastinya kami makan dengan penuh berselera sekali.
Kalaulah ada benih beras basmathi, mestilah mereka mahu cuba menanamnya.




Oleh sebab bundo sudah lama tidak beriya-iya masak, semalam bundo buat nasi special. Kali ini cuba dengan rempah bolognese pula.  Cubalah. Agak sedap.


Bahan:
4 pot rice cooker beras basmathi
2 cawan stok ayam (atau 2 cawan air + 2 sudu besar stok ayam pekat maggie)
4 cawan air
3 sudu besar butter/ majerin
1 peket perencah spageti bolognese maggie
1 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
1 inci halia
1 biji bawang besar (sederhana besar)
2 ulas bawang putih
1/2 cawan kacang pecan
1/4 cawan kismis campur
2 tangkai daun ketumbar




1. Panaskan butter/majerin di dalam rice cooker. Tumis bawang, halia dan rempah tumis sehingga wangi.
2. Masukkan kacang pecan dan goreng sehingga agak garing.
3. Masukkan pula kismis, kemudian beras basmathi yang telah dicuci bersih.
4. Kacau sebentar. Tambah air, daun ketumbar, stok ayam dan perencah spageti bolognese.
5. Masak seperti biasa.



Rekalah lauk yang sesuai.  Mulanya bundo nak suaikan dengan meatballs tetapi tiba-tiba saja terasa malas.  Lagipun dah buat kari ayam.  Makan dengan kari ayam dan coleslaw.
Sebenarnya nasi saja dah sedap.

Silalah.....


ibundo
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...