Latheefa's Muslimah Collections

Thursday, August 30, 2012

Nasgor Jala

Terjumpa resepi nasi goreng dibungkus dengan telur jala, terus berdendam untuk mencuba. Untuk membuatnya senang banget. Tapi untuk percubaan pertama ini, bundo buat sikit saja.

Nasgor?  Setiap kali ke jakarta, bundo pasti akan terjumpa dengan istilah baru.  Orang indon suka mencipta istilah dengan menggabung-gabungkan perkataan sehinggakan kita susah untuk faham. Nasgor adalah gabungan perkataan nasi goreng.  Seperti juga pisgor, gabungan pisang goreng.  Jadi, untuk resepi ini bundo pinjam perkataan mereka, nasgor, nasi goreng.




Resepi asalnya bundo ambil dari majalah sedap bilangan 44.  Asalnya, nasi goreng yang dibuat adalah nasi goreng tomato tetapi bundo gantikan dengan nasi goreng tomyam.

Bahan jala:
3 biji telur
3 sudu besar tepung gandum
secubit garam
setitik pewarna kuning
1 sudu besar air

Bahan nasgor:
500 gm nasi putih
1 dada ayam sederhana besar didadu
3 ketul bebola ikan didadu 
1 biji bawang putih dicincang halus
2 ulas bawang merah dihiris nipis
4 batang daun bawang dipotong kecil
1 sudu besar pes tomyam
garam secukupnya





Cara membuatnya:
1. Jala: Pukul ringan telur, garam dan air. Tuang perlahan sedikit demi sedikit ke dalam tepung gandum dan kacau rata supaya tidak bergentel.  Sekiranya bergentel, putar sebentar didalam blender.
2. Masukkan ke dalam karung plastik tiga segi. Potong hujungnya untuk membuat lubang (jangan besar). Buat lorekan di atas kuali tidak melekat seperti membuat roti jala (cuma yang ini guna lubang satu). Ketepikan. (Dapat 4 keping telur jala)
3. Nasgor: Panaskan sedikit minyak.  Tumis bawang merah dan bawang putih.  Masukkan ayam, kacau sehingga berubah warna.  Masukkan bebola ikan. Gaul.  Masukkan pes tomyam dan garam.  Gaul.  Masukkan nasi putih dan gaul rata.  Bila hampir masak, masukkan daun bawang.
4. Bentang sehelai jala, letakkan nasi goreng dan bungkus kemas.



Sekian, yumm..yumm..

ibundo

Wednesday, August 29, 2012

Tempe Bakar Berempah

Jarang bundo terjumpa tempe yang dibungkus dalam daun dan yang berbentuk segitiga. Selalu yang banyak terjual adalah yang sedia dibungkus dalam plastik. Mungkin dari segi rasa ia tidak banyak berbeza tapi yang dibungkus dalam daun pisang lebih berunsur nostalgik. Teringat zaman semasa kanak-kanak dulu dimana rata-ratanya tempe semuanya dibungkus dalam daun.

Tempe boleh dipelbagaikaan cara memasaknya.  Yang penting, ia enak. Hanya kebelakangan ini bundo amat menghadkan pengambilannya kerana tahap uric asid yang agak lebih daripada paras normal. Terpaksa kurangkan pengambilan kekacang.

Mahu mencuba resepi yang ini?





Bahan:
Tempe dipotong (kalau yang dibungkus dalam plastik, potong 6 bahagian)
1 biji bawang putih ditumbuk halus

1 genggam bawang goreng diramas-ramas
1 sudu kecil jintan manis
1/2 sudu kecil jintan putih
4 sudu besar kicap manis
1 sudu besar kicap masin
1 sudu besar minyak zaitun/minyak jagung

Tempe dikukus sebentar ( 5 - 10 minit).  Ketepikan.
Campurkan bahan-bahan lain di dalam mangkuk.  Masukkan tempe yang telah dikukus.  Biarkan lebih kurang 1/2 jam.
Panaskan grill pan atau kuali tanpa lekat. Bakar tempe sehingga masak.

Nota:
Bahan perapan tempe boleh dijadikan sos untuk tempe. Tambahkan sedikit air (2 sudubesar), ketukkan 2 cili api, perahan sebiji limau kasturi, dan jerang sebentar.

Sekian.


ibundo


Monday, August 27, 2012

Cekodok pisang coklat peanut butter

Hari sabtu dan ahad perut penuh sebab banyak sangat makan di rumah terbuka. Ada orang tu mukanya dah bertambah bulat sejak hari raya sebab tak berhenti makan.  Bila bergambar perut asek dikempis-kempiskan takut yang terbonjol tu ketara haha.. Nasiblah kalau ada yang terasa. Bundo yang dah tua ni tak boleh ikutkan selera anak muda. Nanti diri sendiri yang susah.

Dah muak makan biskut raya?  Apa kata kita makan cekodok pisang. Kalau kita hidang cekodok pisang semasa jamuan, agak-agak laku ke tidak. Pasti laku kalau ada kelainan. Jom tengok resepi.




Pisang yang bundo buat cekodok ni bundo tak tahu namanya apa. Asalnya hasben bundo pesan pada anak bundo belikan pisang untuk dibuat makan pencuci mulut. Dibelinya pisang seakan-akan pisang emas tetapi agak gemuk-gemuk. Bundo kata ni pisang ni orang selalu buat cekodok. Jadi, sebab bundo nampak pisang tu sesuai sangat untuk dibuat cekodok, bundo pun ambil 5 biji.

5 biji pisang (pisang apa pun ok asal bukan yang jenis masam)
3/4 cawan tepung kek naik sendiri
1 sudu besar susu pekat manis
1 sudu besar parutan coklat masakan
2 sudu besar chunky peanut butter


- Hancurkan pisang di dalam mangkuk.
- Masukkan bahan-bahan yang lain dan gaul rata.
- Sekiranya adunan agak lembik, tambah sedikit tepung lagi
- Panaskan minyak, bulat-bulatkan adunan dengan tangan di tepi mangkuk dan masukkan ke dalam minyak panas.  Goreng sehingga kecoklatan.


Selamat mencuba.

ibundo


Saturday, August 25, 2012

Sup temtayur

Sekarang ni nak pandang rendang pun dah rasa muak. Tapi kalau dah namanya raya dan bersillih ganti pula  ke jemputan rumah terbuka, pastinya rendang jugalah yang terhidang. Dalam waktu waktu sekarang, telur goreng mata kerbau dan sambal sardin lebih menambat selera. Ataupun goreng saja ikan kembung dan celur pucuk ubi cicah sambal belacan.  Pun lagi ummph..

Tengahari tadi bundo cuma masak celur celur tempe, tahu dan sayur (temtayur). Bundo buatkan sambal kicap cili api. Bundo tak payah makan nasi dah.  Hirup-hirup kuah yang telah ditambah dengan sambal kicap dan makan temtayur saja. Burp.. alhamdulillah.  Perut pun rasa lega dan tidaklah berat sangat.




Bahan yang diperlukan pun amatlah mudah.  Semua yang tersedia ada dalam peti ais.

1 bungkus tempe
1 kotak tauhu lembut (gunakan tauhu apa pun boleh)
Beberapa kelopak kubis panjang
secekak bayam
1 biji tomato
3 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
beberapa hiris daging ayam
1/2 cube pati ayam
air secukupnya
garam secukupnya
daun bawang dan bawang goreng untuk tabur




Cara:
-Tempe didadu besar
-Tauhu didadu besar
-bawang merah dan bawang putih dihiris nipis
-sayur dipotong ikut selera
-Masukkan tempe dan bawang ke dalam periuk bersama air. Rebus sampai mendidih.  Masukkan cube pati ayam dan garam.
-Masukkan sayur dan tauhu. Biar mendidih sebentar dan padam api.

Sambal kicap:
1 sudu besar cili api yang telah ditumbuk
1/4 cawan kicap masin
1 sudu besar jus limau
secubit gula kalau suka

Campurkan semua bahan dan gaul rata.



Petang dan malam ini bundo ada jemputan open house. Kena ingatkan diri supaya makan seadanya.
Sekian.


ibundo


Friday, August 24, 2012

Tauhu sumbat sayuran

Masa kaklong datang untuk berbuka puasa satu petang dalam bulan ramadhan haritu, dia bawa tauhu sumbat. Bundo ni apa saja yang ada kena mengena dengan tauhu memang bundo suka teramat sangat.  Tambah lagi kalau ada yang berinti.  Lagilah suka.

Jadi, pada satu hari yang lain, bundo buat tauhu sumbat vesi yang lain pula.  Tapi asalnya.. tauhu yang kena sumbat hehe.



Rasanya masing-masing masih berada di dalam mood hari raya.  Bagi yang sudah masuk bekerja, mungkin terasa macam bekerja dalam terpaksa. Maklumlah, sana sini orang masih lagi ziarah menziarahi dan projek makan-makan masih berterusan.



Raya bundo sama juga macam dulu-dulu.  Cuma kali ini ada kesedihan kerana sepupu bundo meninggal dunia di malam raya kedua. Sesiapa yang membaca n3 bundo ini, sedekahkanlah alfatihah buat sepupu bundo yang telah pergi itu. Semuga rohnya tenang di sana.



Bahan untuk tauhu sumbat ini:
4 keping tauhu
inti:
1/2 batang carrot diparut halus
segenggam penuh tauge
1 batang daun seleri dihiris nipis
1 batang daun sup dihiris nipis
isi tauhu yang telah dikeluarkan
1/2 biji cili merah dicincang kecil
1/2 sudu serbuk lada putih
sedikit garam

Bahan pencelup:
3 sudu besar tepung gandum
2 sudu besar tepung goreng ayam rangup
Air secukupnya

Cara:
-Gaul semua bahan inti dan ketepikan
-Goreng tauhu sehingga kekuningan. Ketepikan dan  biarkan sejuk.
-Belah satu bahagian sisi.  Hati-hati supaya tidak putus.  Korek dan keluarkan sedikit isinya (isinya dimasukkan ke dalam bahan inti)
-Masukkan inti ke dalam tauhu seperti gambar di bawah.



-Sediakan tepung untuk mencelup tauhu.  Campurkan tepung dengan air secukupnya dan kepekatannya seperti tepung untuk menggoreng pisang lebih kurang.
-Celup tauhu di dalam bancuhan tepung dan goreng sehingga kekuningan.
-Makan dengan sambal cili ataupun sos cili.





Sekian.  Selamat hari raya.


ibundo

Wednesday, August 15, 2012

Mihun kuah laksa lemak

Terlebih dahulu bundo nak ucapkan selamat menyambut eidul fitri yang bakal menjelang beberapa hari saja lagi. Ramadhan akan berlalu meninggalkan kita dan pastinya kita akan merindui bulan yang penuh dengan barakah ini.  Bundo minta maaf banyak-banyak sekiranya sepanjang berbloging ini bundo ada menyentuh perasaan sesiapa.

Selamat hari raya, maaf zahir dan batin.  Sekiranya tinggal berhampiran dengan rumah bundo di bandar baru bangi, silalah datang ke rumah bundo yang tidak sepertinya ini.




Untuk mengisi n3 bundo kali ini, bundo letakkan resipi mihun kuah laksa lemak yang bundo buat semalam.
Bahan:
Mihun atau mi kuning
10 ekor ikan kembung
1 inci halia*
1 inci lengkuas*
1 inci kunyit hidup*
15 biji cili kering direndam dan direbus*
2 biji bawang besar*
3 ulas bawang putih*
1 biji kelapa diambil santan pekat dan cair
3 keping asam keping
2 kuntum bunga kantan
beberapa batang daun kesum

bahan sampingan:
telur
tauge
daun salad dihiris nipis
timun dihiris batang mancis
cili merah dihiris
limau kasturi
sambal belacan



 1. Ikan direbus dan diambil dagingnya. Blender daging ikan menggunakan air rebusan.  Tulang juga dikisar berasingan dan ditapis ambil airnya.
2. Blender bahan yang bertanda*
3. Panaskan sedikit minyak. Tumis bahan yang diblender sehingga wangi dan garing.
4. Masukkan ikan yang telah diblender.
5. Tambah santan cair dan masak sehingga mendidih.
6. Tambah santan pekat, daun kesum, bunga lawang, garam dan asam keping.  Bubuh bahan perisa sekiranya mahu.
7. Sekiranya kuah terlalu pekat, tambah sedikit air.
8. Untuk menghidang, sediakan bahan sampingan.  Enak dimakan bersama dengan sambal belacan.




 Sekian hidangan bundo hari ini. Jumpa lagi insyaAllah.


ibundo

Monday, August 13, 2012

Air Soya

Soya drink especially cold is one of the most sought after drinks during the month of ramadhan. Hawkers are making their wallets thick and swollen just by selling soya drink. But if I were to chose, I'll chose not to buy the one that is sold at bazar ramadhan because it is too liquidize with water and the sugar content is so high that makes you want to add more water to it and thus bring the taste down to near zero soya.

I prefer my home made soya drink better. It is thick, creamy and we can control the sweetness we want to it. Lucky for me that I have my maid to do all the 'blendering' and squeezing.



To make it is as simple as abc.
All you need is:
1/2 kilo soy bean
adequate water
sugar to your liking
4 pandan leaves
pouch for squeezing the juice out 

Soak the soy bean for a few hours until it is soft and tender.
In batches, blend the bean together with small amount of water. Do so until all the beans are blended.
Also in batches, put the already-blended-beans in a pouch ( I sew one, size approximately 9in x 7 in). Squeeze out the juice and discard the remains.
Boil together with pandan leaves.  Add sugar to your taste.

There you have it.  Soy drink fresh from your kitchen.


ibundo


Snow Almond

Just a quick n3. While blog-hopping to friends' kitchen I found this tempting cookies at Rahel's. I immediately printed out the recipe and promised myself to make it as one of the must to do cookies for this 'eid.

It tastes really good, crunchy inside and the layered chocolate with breadcrumbs coating really makes the cookie booms in your mouth. Try it and you will be your own judge.





I was inspired by Rahel and thanks to umifeeza who posted her n3 at my recipe for us all to share.


That's all for now.

ibundo





Sunday, August 12, 2012

Biskut Nestum Coffee Nut

Tergoda dengan Ika yang mengatakan biskut ini teramatlah sedap, maka bundo pun mengambil inisiatif untuk memulakan projek mengukis bundo dengan resepi ini.
Bagi yang nak tahu bagaimana rasanya, silalah cuba sendiri.  Bundo suka sebab ada peanut butter dan nestum.




 Bundo ambil terus resepi dari dapur ika. Terima kasih ye ika sebab menyenangkan kerja bundo hihi..

BISKUT NESTUM COFFE NUT
Resepi Asal : KAK CITARASAWAN
Sumber : QH,

               IKA 
       
Bahan A

  • 200g Mentega
  • 20g Shortening
  • 70g Gula Icing>>
  • 60g Peanut Butter>>yg ni kita guna super chunk :D sedap tergigit kacang2nya
  • 2 sk Coffe Emulco

Bahan B

  • 230g Tepung Rose
  • 40g Tepung Jagung
  • 60g Nestum dikisar halus
Bahan2 Hiasan
  • Coklat masakan>>di cairkan
  • Coklat Urai>>kita salut dgn nestum
Cara-cara :
  • Satukan bahan A dan putar sehingga berkrim. Kemudian masukkan bahan B dan gaul sehingga menjadi doh atau sehingga mudah di canaikan dan dicetak.
  • Canai dan terap dengan cetak yang di sukai. Susun di dalam dulang pembakar yg telah di griskan atau di alas dgn baking paper. Buat sehingga habis.
  • Bakar di dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahalu.
  • Bakar pada suhu 150c selama 20-30min bergantung dgn oven masing2.
  • Susun di atas redai dan biarkan sejuk barulah dipaipkan dan di hiaskan dgn coklat urai.





Selamat mengukis semua!!!!

ibundo


Friday, August 10, 2012

Ayam kari

Dalam rasa tak sehat, sempat juga tambah lagi satu n3.  Tadi lepas zohor, cepat-cepat masak dan cepat-cepat juga snap gambar lauk ni. Lauk ni lauk kari biasa-biasa saja yang semua orang tahu macamana nak buat. Cuma bundo tambah itu sikit ini sikit.  Menu bundo petang ni, nasi lemak pandan. Sambal dah siap. Cuma hasben cakap buatlah sikit lauk yang berkuah.  Bundo suggest kari ayam dan semua orang okay je.  Oleh sebab dah ada kari, cadangnya nak buat sikit roti jala.




Bahan:
1 ekor ayam
santan dari satu biji kelapa 
5 sudu besar rempah kari
1 sudu besar pes cili kering
1 cube stok ayam
3 biji kentang dipotong 4
rempah 4 sekawan secukupnya
daun kari secukupnya
1 sudu besar air asam jawa

Blender:
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1cm lengkuas
1 batang serai
5 helai daun limau purut dibuang tulangnya.


Panaskan sedikit minyak.  Tumis bahan blender, daun kari dan rempah 4 sekawan sehingga wangi.
Masukkan rempah kari. Tumis sehingga garing.
Masukkan ayam.  Tunggu sehingga air ayam keluar dan kering baru masukkan santan.
Apabila ayam hampir empuk, masukkan kentang.
Tambah air asam bila kentang empuk.
Jangan lupa garam. Dan masak sehingga kuah pekat.




 Sekian.  Selamat berbuka.


ibundo

Peanut butter cups

Sana sini kedengaran lagu-lagu raya berkumandang.  Ramadhan sudah hampir ke penghujung. Terasa sayang sangat untuk meninggalkan ramadhan. Semuga apa yang kita cari dalam bulan ini dapat kita temui.

Bundo tidak berapa sihat hari ini.  Di luar nun panas dengan pancaran matahari tetapi entah kenapa badan terasa macam seram sejuk. Minta Allah berikan bundo kekuatan untuk menyediakan juadah berbuka untuk famili petang ini.





Peanut butter cups ini bundo buat beberapa waktu yang lalu.  Bagi peminat peanut butter, pasti suka akan kelemakan rasa kacang yang disaluti dengan coklat. Kalau berminat, lihatlah resipinya di link yang bundo sertakan.

Lihat resepi di sini.   





Bolehlah dikeluarkan semasa tetamu datang bertandang hari raya nanti.




Sekian. 


ibundo

Wednesday, August 8, 2012

Ayam Minang

Kalau ke tanah seberang dan makan di restoren padang, mesti dihidangkan dengan ayam masak padang. Sepupu bundo yang berasal dari daerah minangkabau memberi bundo resepi ayam masak minang ini. Aroma ketika memasak ayam ini memenuhi setiap ruang di dalam rumah.

Realitinya tidak banyak perbezaan di antara masakan kita dengan masakan mereka.  Bahan yang digunakan adalah sama.  Apa yang mereka ada, kita pun ada.




Kalau di restoren padang, ayam yang digunakan bersaiz kecil dan bukannya seperti ayam yang selalu kita beli di pasar. Jadi, untuk masakan ini bundo beli ayam organik yang pastinya bersaiz kecil seakan-akan ayam kampung. Oleh sebab kecil, bundo masak 4 ekor.  Ya.. famili bundo besar. Ada 17 orang termasuk bibik dan dua anak kecil yang sama-sama sibuk di meja makan semasa berbuka.  Itu belum masuk baby yang masih belum boleh menyarap.



Resepi ini adalah untuk 4 ekor ayam. Sila downsizekan mengikut keluarga masing-masing.

4 ekor ayam
2 inci lengkuas*
2 inci halia*
seketul kunyit (agak-agaklah) *
4 biji bawang besar (sederhana besar)*
6 ulas bawang putih*
8 biji buah keras*
6 biji cili merah* (tambah sekiranya mahu pedas)
12 biji cili api* (tambah sekiranya mahu pedas)
8 batang serai *
2  helai daun kunyit *
8 helai daun limau purut dibuang tulangnya *
2 biji kelapa di asingkan santan pekat dan santan cair
1 cube stok ayam
garam secukup rasa
2 keping asam gelugur
1/4 cawan minyak untuk menumis




Cara:
Bersihkan ayam daan toskaan airnya.
Blender semua bahan yang bertanda *.
Panaskan minyak dan tumis bahan blender. Masak sehingga bahan tumisan masak dan airnya kering.
Masukkan ayam.  Biarkan air ayam keluar dan kering.
Masukkan separuh santan cair.  Kemudian masukkan santan pekat garam dan cube ayam.
Masukkan asam gelugur apabila kuah mendidih.
Masak sehingga kuah pekat.
(nota: santan cair guna separuh sahaja)


Sekian.  Sedap dimakan dengan ketupat.


ibundo

Tauhu goreng liplap berinti

Salam pagi rabu.  Pejam celik pejam celik dua per tiga ramadhan sedang berlalu. Masa untuk kita  kelebihan ramadhan yang bersisa. Suasana nak menyambut raya pun sudah berbahang.  Sana sini berkumandang lagu idilfitri. Banyak rumah yang sudah berbau dengan kukis yang harum mewangi. Baju, langsir, kerusi meja baru perlu dibeli? Perlukah?.. kita tanyalah diri sendiri.

Tau fu pok goreng berinti ini enak sekali.  Bundo sudah membuatnya berkali-kali. Sedap dimakan begitu saja atau dimakan dengan sambal bercili.



  Nak tahu cara membuatnya, jengahlah ke  SINI.


Cuma kali ini sebelum digoreng bundo golek tahu berinti dalam telur yang telah dipukul dan golekkan pula dalam serbuk roti. Serbuk roti yang bewarna keemasan ini.


Sambal cili?
8 biji cili merah*
1 biji bawang besar (sederhana besar)*
3 ulas bawang putih*
1 tangkai daun ketumbar*
1 sudu besar gula
3 sudu besar sos cili
4 biji limau kasturi diambil jusnya
1 sudu kecil serbuk stok ayam
1 cawan air

Blender bahan yang bertanda *.  Masukkan ke dalam periuk kecil dan campurkan bahan-bahan lain. Jerang sehingga mendidih. Adjust semua rasa.

Sekian.


ibundo


Monday, August 6, 2012

Kari Bebola Ikan

Ramadhan ramadhan yang lepas bundo buat menu berbuka untuk satu bulan. Dari satu hari puasa hinggalah petang raya.  Dan petang raya menu berbuka semestinyalah ketupat, rendang dan yang sewaktu dengannya.
Ramadhan tahun ini, bundo tak sediakan menu.  Semuanya ikut selera bantai sajalah labu!!!

Selalunya semasa sahur bundo akan tanya ahli rumah nanti berbuka nak makan apa. Suara yang paling ramai itulah menu untuk hari itu. Tapi ada juga masanya yang menu cadangan itu terbabas. Sebabnya bila pergi ke pasaraya, benda lain pula yang bundo jumpa haha.. Nasiblah kan.

Satu hari bundo buat kari bebola ikan. Anak-anak yang tengok, nampak macam pelik bila bundo buat fishballs masak kari. Tapi bila makan, rasanya sedap.  Betul. Tapi bebola ikan yang bundo beli tu memang besar-besar.  Bukan macam yang kita selalu bubuh dalam mee goreng tu. Setiap biji besarnya lebih kurang macam bola pimpong.



Masak kari semua orang tahu kan?  Tak payahlah bundo bagi resepi. Cuma bundo masukkan serai sebatang yang diketuk dan beberapa helai daun limau purut.  Bundo campurkan juga dengan 7 atau 8 batang kacang panjang dipotong anggaran 2 inci.

Kalau dah kehabisan idea nak masak lauk apa, cubalah masak kari bebola ikan.  Cari yang besar besar.  kalau tak silap bundo, bundo beli jenama KAMI.




Sekian.  Selamat berbuka puasa.

ibundo

Sunday, August 5, 2012

Udang Mabeles

Salam pagi Ahad. Hari bersantai-santai dengan famili.  Mungkin orang yang bekerja di selangor ramai yang balik kampung memandangkan besok adalah hari cuti. Cuti memang cuti tapi masak tetap kena masak.

Amacam perancangan berbuka untuk hari ini.  Hari cuti takkan nak pergi pasar ramadhan jugak kot!!

Kalau belum ada idea, apa kata jadikan udang mabeles ini salah satu menu berbuka.  Makan nasi putih pun okay. Makan dengan nasi yang ada rasa pun okay juga tapi kenalah buat lauk lain yang bersesuaian dengan nasi.

Dalam bulan puasa ni, bundo dah buat udang goreng nestum ni dua kali. Bundo suka buat sebab semua orang suka makan.



Bagi mereka yang belum tahu resepi dan cara nak buat, bundo letak sekali lagi di sini.  Dulu dah pernah letak tapi kali ni bundo adjust sikit.

1/2 kilo udang besar
minyak untuk menggoreng udang
5 sudu besar butter/majerin (boleh tambah kalau rasa tak cukup)
segenggam penuh daun kari
1 1/2 cawan nestum
6 tangkai cili kering dipotong kasar
8 biji cili api dihiris kasar
1 sudu kecil serbuk stok ayam
1/2 sudu garam (atau secukupnya)

-Udang dibuang kepala dan bersihkan.  Goreng sehingga bertukar warna.  Angkat dan ketepikan.
-Panaskan butter.  Goreng cili kering sehingga separuh garing. Masukkan daun kari.  Goreng sehingga kedua-duanya garing. Masukkan cili api.  Goreng sebentar lagi.  Kemudian masukkan nestum, serbuk stok ayam dan garam. Goreng sehingga nestum kelihatan rangup.
-Masukkan udang ke dalam kuali.  Gaul-gaul rata bersama bahan goreng sebentar dan padamkan api.


Bagi mereka yang mempunyai famili kecil, adjustlah bahan itu ya...



Sedap diratah-ratah begitu saja.  Terima kasih tidak terhingga kepada yang empunya resipi asal.


ibundo

Wednesday, August 1, 2012

daging gulai ibundo

Pagi tadi nampak macam hujan nak turun lebat.  Pagi-pagi subuh angin bertiup kuat sehinggakan sejuknya masuk ke dalam tulang.  Rupa-rupanya hujan tak jadi.  Cuaca seharian ini panas.  Bundo keluar sekejap tengahari tadi sebab ada urusan dan terasa macam tenaga disedut dek panas yang membahang.  Bila ternampak tembikai yang sudah siap terbelah semasa membeli sayur, terus bundo tangkap dua potong besar kerana tak tertahan dengan godaan warnanya dan isinya yang nampak penuh berair.



Petang ini cadangnya mahu memasak daging kari tetapi sedang memotong daging, kepala merancang benda yang lain. Faham-faham sajalah idea orang dapur yang tak mahu terlalu terkongkong dengan cara masakan sedia ada.



Sudahnya jadilah lauk daging yang namapun tak tau nak dipanggil apa. Perasan tak cili tu bewarna ungu?  Benihnya kakak bundo yang bagi.  Bundo tanam di belakang rumah dan elok pula tumbuhnya. Cilinya seperti cili api biasa hanya warnanya purple.  Tapi pedasnya bukan main.  Pedas yang amat.

Okay resepi:
1 kilo daging dipotong cube
3 ulas bawang merah dihiris nipis.
1 ulas bawang putih dihiris nipis.
3 sudu besar pes cili kering
3 biji ubi kentang dibelah
1 inci halia *
1 inci lengkuas *
2 inci kunyit *
2 batang serai *
2 ulas bawang putih *
1 biji bawang merah*
2 sudu besar rempah kari
2 sudu besar rempah briyani
2 sudu besar kerisik
1 biji kelapa diambil santannya
1 cube stok daging
2  sudu besar air asam jawa
garam




Blender bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam mangkuk besar dan campurkan dengan rempah kari. Gaul rata bersama daging.  Perap di dalam peti ais sekurang-kurangnya 1 jam.

Panaskan minyak. Tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris sehingga wangi.  Masukkan rempah briyani dan pes cili. Tumis sehingga masak.  Masukkan daging dan biarkan sehingga air daging kering.
Masukkan santan cair dan masak sehingga kuahnya pekat.  Tambah santan pekat, kentang, kerisik, stok daging. Masukkan air asam apabila kentang sudah empuk.

Mak bundo bagi petua.  Kalau masak kentang, jangan masukkan asam sebelum kentang empuk.  Nanti kentang tu tak empuk-empuk. Bundo selalu ikut petua emak.

Sekian.

ibundo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...