Latheefa's Muslimah Collections

Sunday, October 24, 2010

AYAM PADANG

Setiap kali ke negara seberang, mak akan cari restoren padang. Baru-baru ini semasa mak dengan ayah ke Pekan Baru, kami makan di restoren Pak Nordin, satu kedai makan yang agak terkenal dengan masakan padang.

Dulu semasa makcik Mis datang dari jakarta, mak ada minta resipi masakan padang daripadanya. Mak tidak catat di buku, hanya ingat di minda sahaja. Sekiranya Nuke ada membaca resipi macik ini, tolong perbetulkan sekiranya silap ya. Udah tua deh..

Tapi yang mak buat ini tidak kurang sedapnya.


Bahannya:
A
1 ekor ayam organik dipotong ikut suka (bukan ayam organik pun boleh)
1 biji kelapa - asingkan santan pekat dan santan cair

B
Dua batang serai dihiris
7 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
satu inci halia
satu inci lengkuas
1 ketul kunyit hidup sederhana besar
5 biji buah keras
5 ulas cili api yang merah (kalau nak pedas boleh tambah)
2 ulas cili besar yang merah
6 helai daun limau purut dibuang uratnya
2 helai daun kunyit

Blender kesemua bahan B.
Ayam yang sudah dibersihkan, dimasukkan ke dalam periuk.
Masukkan bahan B yang sudah dikisar ke dalam ayam. Perap selama 1/2 jam.
Panaskan api dan jerang ayam sehingga air ayam kering. Masukkan santan cair. Apabila ayam hampir empuk, masukkan santan pekat. Rasakan garam dan asamnya. Gunakan asam daripada sebiji limau nipis untuk rasa lebih enak.



Selamat mencuba wahai anak-anak.


Friday, October 22, 2010

Sambal Betik Kacang Botor

Mak dapat resipi ni masa menonton ruangan masak-masak di tv. Lepas tu mak cuba buat bila semua bahan-bahan sudah lengkap. Anak-anak tidak berapa gemar kerana rasa pelik makan betik yang dibuat sayur tapi mak suka. Kamu, anak-anak mak semua mesti suka makan sayur.

Bahan:
A.
Beberapa batang kacang botor (potong menyerong)
1/2 biji betik yang masih mengkal (dibelah dan dipotong menyerong)
B.
6 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
5 tangkai cili api
3 tangkai cili merah
1 batang serai
1 sudu besar udang kering
sedikit belacan
beberapa helai daun limau purut

Blender bahan B sehingga halus. Panaskan sedikit minyak. Tumis bahan kisar sehingga wangi dan keluar minyak. Masukkan betik. Kacau dan masak sehingga hampir lembut. Masukkan kacang botor.



Begitu saja. Senang kan?

Tuesday, October 19, 2010

Telur Dadar Sosej Mayonis


Mak dapat idea ni semasa baring-baring tengok channel afc. Mudah sahaja. Tutup mata pun kamu boleh buat.


Bahan:
6 biji telur
secubit garam
4 sudu besar mayonis
1 sudu kecil lada hitam ditumbuk kasar
1/2 sudu kecil lada sulah halus
4 batang sosej
5 sudu besar mix vege

cara:
Rebus sosej sebentar. Angkat dan potong nipis.
Pecahkan telur ke dalam mangkuk. Masukkan secubit garam dan kocok sebentar.
Panaskan kuali, masukkan sesudu butter dan masukkan telur. Kacau biar hancur kasar.
Masukkan mayonis, lada hitam, lada sulah, mix vege dan sosej yang sudah dipotong. Gaul rata.
Siap....

kakpah

Wednesday, October 13, 2010

BUN SARDEEN

Salam.

Pagi tadi lepas subuh, aku keluar dari pantai sekejap sebab barang-barang tesco belum beli lagi. Aku meredah pagi dengan kirin yang sama-sama tidur dalam bilik imah malam tadi. Sebelum pulang sempat juga menyakat imah yang tinggal sengsorang dalam bilik itu.

Selepas pulang dari tesco perut terasa amat lapar. Aku tengok roti burger ada 5 ketul. Sardin pun ada dua tin. Maka aku pun teringat akan resepi dari cik mimi semasa aku merayau-rayau ke rumahnya tempoh hari. Bermulalah projek aku. Buat..snap. Buat....snap. Memang rancangan aku untuk main masak-masak bersama kengkawan hari ini.




Cik mimi namakan roti ni roti sadin. Aku namakan Bun Sardeen. Biar bunyi gempak.

Barang yang diperlukan:
A.
bun burger

B (inti)
1 tin kecil sardin dihancurkan
bawang besar sebiji dipotong dadu
1/2 biji buah tomato dipotong dadu
1 biji cili merah dihiris kecil
sedikit daun sup/bawang dihiris
perahan sebiji limau kasturi
sedikit garam

C.
Sebiji atau dua biji telur dikocok.
.
.
.
.

Campurkan bahan A, masak sebentar di dalam kuali. Angkat dan biarkan sejuk.



Bun burger dipotong dua. Belah tengah tetapi jangan putus.


Masukkan inti tadi. (Boleh juga dipelbagaikan inti ini. Ikut suka dan selera masing-masing)



Panaskan sedikit majerin di dalam kuali leper yang tidak melekat. Celup permukaan roti yang dibubuh inti tadi ke dalam telur dan letakkan ke dalam majerin yang telah panas. Apabila sudah masak, goreng pula sebelah atas dan bawah roti.


Sekian. Sedia untuk dinikmati bersama sos cili, mayonis atau apa saja sos kegemaran anda. Boleh dimakan begitu saja ataupun dengan fries, salad dan sup cendawan.

Sunday, October 10, 2010

AYAM GORENG UNGKEP

Semasa ke jakarta haritu mak belajar satu resepi daripada makcik Mis. Waktu itu kami bersarapan pagi. Mereka memang dah biasa agaknya makan nasi tiga kali sehari, sarapan, tengahari dan makan malam. (Kami pun terpaksalah makan nasi juga. Mak cuma jamah-jamah saja). Satu pagi kami dihidangkan dengan ayam goreng. Sedap. Dagingnya lembut dan rempahnya meresap ke dalam daging. Mak bertanyakan resepinya dan di sini mak tuliskan buat kamu. Yang lelaki ambil resepi ini dan suruh isteri mencubanya bila dah kawin nanti.

Ayam goreng ungkep.


Bahan :
1 ekor ayam, potong 8

5 ulas bawang putih
6 ulas bawang merah
1 ruas kunyit
1 sdm ketumbar
1 sudu teh lada putih
1 sudu teh jintan manis
sedikit lengkuas
1 inci halia
3 biji buah keras
(Kisar halus kesemua bahan di atas)

segenggam kelapa parut (lebih pun tak apa)
2 batang serai yang diketuk
garam secukup rasa
air kelapa untuk merebus ayam


cara:

Masukkan ayam yang telah dibersihkan ke dalam periuk. Leburkan kesemua bahan di atas termasuk air kelapa ke dalam periuk berisi ayam tadi. Air kelapa mestilah sama paras dengan ayam. Rebus sehingga air kering. Tutup periuk dengan penutupnya. Api jangan besar sangat, nanti air cepat kering dan ayam belum empuk lagi. Biar perlahan.

Bila ayam sudah empuk dan air kering, keluarkan ayam. Goreng ayam itu. Sekejap saja, jangan goreng sampai hagus. Apabila kesemua ayam selesai digoreng, goreng pula bumbu yang ada dalam periuk itu sehingga garing Kemudian taburkan di atas ayam goreng tadi.


Saturday, October 9, 2010

SELERA KASIH


Resepi kita hari ini Tahu Sumbat Selera Kasih (erkk... jangan ada yang tersedak air liur)

Mak tahu kamu semua tidak berapa suka makan tahu. Tapi kalau dipelbagaikan tauhu dan tidak dimasak atau makan ia tergolek-golek macam tu saja, pasti sedap. Mestilah dikreatifkan sikit supaya tekak sentiasa bersedia untuk menelannya.


Bahan:
Tahu beberapa keping.
Seketul dada ayam. Kalau buat tahu banyak, lebihkanlah ayam ni. Daging dipotong halus.
Daun sup dan daun bawang sikit. Hiris halus.
Sedikit carrot. Potong halus.
Garam secukup rasa.
Bawang merah sebijik cukup.
Telur sebiji


Mula-mula keluarkan isi tahu seperti gambar di atas. Hancurkan isi tahu itu.

Campurkan isi tahu bersama dengan ayam cincang, carrot, daun sup dan garam. Kalau nak taruk lada hitam pun boleh. Kemudian panaskan sesudu minyak. Nak sedap guna minyak zaitun. Tumis bawang dan masukkan bahan tadi. Masak hingga agak-agak ayam tu dah masak . Angkat dan sejukkan dalam mangkuk. Kemudian pecahkan sebiji telur dan gaul rata.


Kemudian sumbatkan dalam tahu yang sudah terlopong tadi. Jadi macam ni.


Tahu ni boleh digoreng macam tu saja ataupun dicelup dalam bancuhan tepung. Mak celup sebab rasa dia lagi kow. Untuk bancuhan tepung ni, masukkan dua tiga sudu tepung gandum dalam mangkuk, sebiji telur dan sesudu kecil serbuk stok ayam. Gaul. Kemudian panaskanlah minyak dalam kuali tak melekat. Celupkan tahu yang sudah disumbat tadi kedalam tepung dan goreng.


Tahu sumbat selera kasih ini sedap dimakan panas-panas cicah sos cili. Boleh dimakan bersama nasi. Mak suka makan begitu saja bersama brown sos sambil gigit cili api. Pergh... sodap.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...